Leusden,
25
januari
2023
|
11:19
Europe/Amsterdam

Up! = op! Einde van een grootse kleine auto

Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend dat ze ons nauwelijks meer opvallen. Zoals de manier waarop seizoenen elkaar afwisselen, of het aroma van vers gezette koffie. Of het zien van een Volkswagen up! op bijna elke straathoek van Nederland. Maar ook de dingen waaraan we gewend zijn geraakt, veranderen soms. Na ruim twaalf jaar verdwijnt de Volkswagen up! namelijk uit de prijslijsten en is hij nu alleen nog uit voorraad leverbaar. De up! heeft sinds zijn introductie in 2011 vele harten veroverd en speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van ons merk. Daarom blikken we graag met je terug op de carrière van een grootse kleine auto.

Up! and running

Het verhaal van de up! begint in 2007. Toen liet Volkswagen een studiemodel voor een nieuwe stadsauto zien. Het vrolijk ogende wagentje zou in eerste instantie de motor achterin krijgen, net als de beroemde Kever. De naam up! was een overduidelijke verwijzing naar de naam Lupo, die we tot dat moment voor ons kleinste model gebruikten. De speelse naam is dus gebleven. En ook het uiterlijk van het studiemodel nam de productieversie grotendeels over. Die kwam in 2011 dan eindelijk op de markt, in eerste instantie uitsluitend in driedeurs uitvoering. Het guitige, maar toch volwassen uiterlijk en het ruime interieur vielen direct in de smaak. Daarbij eiste de stadsauto toen al op diverse fronten een voortrekkersrol voor zich op. De up! was namelijk de eerste in zijn klasse die leverbaar was met City Emergency Braking (waarschuwt bij snelheden tussen 0-30 km/u bij een dreigende botsing en grijpt desnoods geheel zelfstandig in). Destijds ook heel vooruitstrevend: het Personal Infotainment Device met smartphone-integratie voor de bediening van navigatie-, informatie- en entertainmentfuncties. Je zou bijna denken dat we in de toekomst konden kijken.

Voor iedereen een up!

Ook kleintjes worden uiteindelijk volwassen en soms hoeft dat niet lang te duren. Vanaf 2012 kon je de up! dan ook met vijf deuren bestellen en de up!-familie werd al snel uitgebreid met allerlei varianten. Zoals bijvoorbeeld de cross up!, die opviel door zijn stoere off-road uiterlijk: hij stond hoger op zijn wielen en de carrosserie werd beschermd door robuuste kunststof delen. Zo zijn er door de jaren heen behoorlijk wat speciale uitvoeringen van de up! geweest. Denk aan  de muzikale Groove up! en Beats up! of de luxe White up! en Black up! Er is zelfs een bedrijfswagen-uitvoering van de up! geweest: een tweezitter met een riante laadruimte. In 2017 brachten we een langverwachte en heel sportieve up! op de markt. We hebben het natuurlijk over de up! GTI. Die had historisch verantwoorde GTI-looks, een vermogen van 115 pk en woog nog geen 1.000 kg. De kenner had de subtiele verwijzing al door, want die specificaties waren bijna exact gelijk aan de allereerste Golf GTI.

Up! and away

Uiteindelijk kwam er nog een baanbrekende up! op de markt: de e-up! met volledig elektrische aandrijving. Met een actieradius van 130 kilometer was die perfect geschikt voor inzet in de stad, waar hij overtuigde met zijn vlotte en stille karakter. De e-up! heeft ook laten zien hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden de afgelopen jaren gegaan zijn. Maar de belangrijkste bijdrage die hij deed, is dit: samen met de e-Golf heeft de e-up! de weg naar de elektrische toekomst van Volkswagen ingeleid.

Voor iedereen die geen afscheid wil nemen

Sindsdien zijn introductie zijn er van de up! in Nederland bijna 100.000 exemplaren verkocht. Het topjaar was 2013 met ruim 16.000 afleveringen. Geen wonder dus dat je de up! bijna overal ziet rijden. Vanaf vandaag is de kleinste Volkswagen echter alleen nog uit voorraad leverbaar. Wil je nog een nieuwe bemachtigen, wees er dan op tijd bij. Want up! = echt op. Uiteraard kunnen de huidige up!-rijders in onderhoud blijven bij de Volkswagen-dealer. Ook zullen de originele onderdelen van de up! gewoon leverbaar blijven via Volkswagen’s Economy Service. Klanten die het onderhoud laten uitvoeren bij de Volkswagen-dealer zullen gratis 24-uurs mobiliteitsservice blijven ontvangen. Zo hoef je nog lang geen afscheid te nemen van je up!

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.