Leusden,
07
september
2018
|
09:00
Europe/Amsterdam

Sleetje rijden voor de veiligheid

Sleetje rijden voor de veiligheid

Samenvatting

Gebouw 71C. Die aanduiding klinkt niet heel interessant, maar hij hoort bij een van de modernste onderzoekslaboratoria in de hele auto-industrie: het nieuwe Competence Centre for Safety bij de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. Grootste noviteit? Een innovatieve ‘slee’ waarmee botsingen gesimuleerd kunnen worden.

Hij werkt met een geavanceerd en heel precies in te stellen hydraulisch systeem. De slee simuleert niet alleen botsingen, maar ook zogenoemde prebraking-scenario’s. Daarmee is het voor het eerst mogelijk om de werking van actieve veiligheidssystemen, zoals Front Assist met City Emergency Braking, mee te nemen in botsproeven. In het verleden kon dit alleen in computersimulaties, omdat conventionele sleesystemen daarvoor niet flexibel genoeg waren.

Achthonderd tests per jaar

De tot wel drie ton wegende slee heeft een aanloop van 142 meter en haalt een topsnelheid van 100 km/h. Aan het eind staat een vijf meter brede, twee meter hoge en drie meter diepe muur, waarvan de fundering onder de grond ongeveer dezelfde ruimte inneemt. Tijdens een botsproef worden de laatste meters verlicht met ongeveer 100 LED-lichten, zodat supersnelle camera’s elk detail van de botsing kunnen vastleggen. In het midden van de muur zit een opening. Daarin gaat de 2,5 meter lange stalen wig die vooraan de slee zit. De remblokken waar hij tegenaan loopt, moeten ieder jaar worden vervangen. Volkswagen doet zo’n achthonderd sleetests per jaar.

Naar ieder detail wordt gekeken

In het nieuwe Competence Center for Safety worden ook crashtests met echte auto’s gedaan. Technici hebben zeventien bruggen ter beschikking om de voertuigen na een botsing uitgebreid te inspecteren. Er worden bovendien rolproeven uitgevoerd, waarbij een auto 90 tot 180 graden om zijn horizontale as wordt gedraaid om te kijken of er na een crash vloeistof lekt, want dat mag absoluut niet gebeuren. Op de tweede verdieping van het competentiecentrum komen alle uitkomsten samen. Daar wordt de informatie geanalyseerd. De resultaten van de botsproeven worden vergeleken met virtuele crashtests die in de computer zijn uitgevoerd. Welke schade was er? Hoe ernstig was die? Zijn er verbeteringen mogelijk? Naar ieder detail wordt gekeken. Ook worden echte ongelukken met Volkswagen-modellen bestudeerd om de effectiviteit van veiligheidssystemen te evalueren.

Crashtestdummies

Op het gebied van inzittendenveiligheid telt eveneens elk detail. Als Volkswagen bijvoorbeeld de impact op de borst met 2 millimeter kan verminderen, dan is dat al een enorme overwinning. De bekende crashtestdummies spelen daarbij een belangrijke rol. Ze zitten vol met geavanceerde sensoren, waarmee ze heel precies de bewegingen van hun lichaam en de krachten op hun lichaam kunnen meten. Na iedere botsproef worden ze weer opgelapt door de zogenoemde ‘dummy doctors’. Crashtestdummies gaan heel lang mee, mits er goed voor ze wordt gezorgd.

Zelfrijdende auto’s

De opkomst van autonoom rijden vraagt de experts van Volkswagen anders over veiligheid na te denken. De passagiers in een zelfrijdende auto zitten niet altijd meer in de rijrichting en dus moeten er nieuwe manieren worden bedacht om ze op hun plek te houden bij een botsing. Actieve systemen zullen in de toekomst veel ongelukken weten te voorkomen, maar passieve veiligheid is nog lang niet overbodig. In gebouw 71C is voorlopig dus nog genoeg te doen.