Leusden,
09
februari
2023
|
09:21
Europe/Amsterdam

Revolutie door evolutie: het MEB-platform

Door het bouwen van iconische modellen als de Golf weten we bij Volkswagen inmiddels dat evolutie net zo goed voor revolutie kan zorgen. Het is soms niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden, vooral als iets goed werkt. Die filosofie geldt ook voor het gedeelte van onze auto’s dat je niet meteen ziet, zoals het platform waarop onze auto’s gebouwd zijn. In 2019 introduceerden we tegelijk met de volledig elektrische ID.3 het MEB-platform (Modular Electric Drive System). MEB is de basis voor al onze elektrische modellen en dankzij het modulaire karakter een echte gamechanger. Het platform is namelijk te gebruiken voor een elektrische stadsauto, maar ook voor een SUV of zelfs een elektrische bestelwagen. Toch is het is niet meer dan logisch dat we aan constante doorontwikkelingen van ons platform werken, waarbij we behouden wat goed is en verbeteringen aanbrengen waar het kan.

Eén voor allen

De beste elektrische auto voor de beste prijs bouwen. Dat is het doel dat de ingenieurs van Volkswagen zichzelf stelden bij het ontwikkelen van het oorspronkelijke MEB-platform. Naast comfort en duurzaamheid moest het nieuwe platform ook bijdragen aan een goede actieradius en optimale efficiëntie. “Voor de eerste keer kregen we de kans om een auto om het onderstel heen te ontwerpen”, vertelt Frank Blome, hoofd van onze Battery Cell Business Unit. Daarvoor moest flink anders gedacht worden, want normaal gesproken ligt een accupakket bovenop het onderstel. Uiteindelijk werd voor het MEB-platform het accupakket in het onderstel geïntegreerd. Daaruit is een multi-inzetbaar platform ontstaan dat kan worden ingezet voor een stadsauto, een gezins-SUV en zelfs voor een bus - of beter gezegd, een ID. Buzz. Dit was de eerste stap die we namen om elektrische auto’s betaalbaarder te maken voor kopers, zonder in te leveren op kwaliteit of gebruiksgemak.

De diversiteit van eenheid

Op dit moment zijn er al vele modellen die op het MEB-platform staan, waaronder alle Volkswagens uit de ID-familie en verschillende auto’s van Audi, CUPRA, en Škoda. Daardoor kun je altijd de auto vinden die bij je behoefte past. Gebruik je een auto alleen in de stad, dan heb je bijvoorbeeld genoeg aan een EV met een 58 kWh accupakket en een lagere instapprijs. Zoek je juist meer ruimte en een groot rijbereik, dan is dat ook mogelijk. Het MEB-platform zorgt ervoor dat we onze klanten de controle geven in het aankoopproces. Je bent dus altijd de baas over je eigen portemonnee en kiest gewoon de auto die bij jou past. Daarnaast biedt het slimme platform ook nog eens significant meer ruimte dan een benzineauto van vergelijkbaar formaat, waardoor je voor een kleiner model kunt kiezen zonder erop achteruit te gaan.

De toekomst van MEB

De komende tijd zal Volkswagen veel investeren in de doorontwikkeling van het succesvolle MEB-platform, voor een betere efficiëntie en slimmer ruimtegebruik. Daardoor creëren we ook plaats voor nieuwe technologie, bijvoorbeeld voor autonome functies die je tijdens het rijden kunt inzetten. Met deze evolutie introduceren we ook een nieuw soort accupakket waarmee een actieradius tot wel 700 kilometer mogelijk is. Ook worden laadsnelheden van 175-200 kW dan mogelijk, zodat je minder tijd kwijt bent bij het opladen. Zo zorgt evolutie nog steeds voor revolutie. En kunnen wij beloven dat je bij Volkswagen altijd de auto vindt die bij je past. 

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.