Leusden,
21
januari
2022
|
16:01
Europe/Amsterdam

Relaxt naar de wintersport met de ID.4

Samenvatting

Natuurlijk wil je ook met een elektrische auto zorgeloos op wintersportvakantie. Ben van Nieuwstadt van Elektrischeautovakanties.nl toog recent met de Volkswagen ID.4 naar de sneeuw in de Zwitserse Alpen, en keerde vol enthousiasme terug van zijn skitrip: “Met de elektrische ID.4 bereik je heel snel je wintersportbestemming, in alle comfort en vooral zonder stress.”

Na een enerverend jaar met een volle agenda en coronabeperkingen lonken voor velen de skipistes als nooit tevoren. Je hebt bij je werkgever aangegeven een weekje vakantie op te nemen, dus zit er nog maar een ding op: inpakken en wegwezen. Enige vraagstuk is, of je elektrische auto wel goed beslagen ten ijs komt voor de lange reis naar de wintersportbestemming.

Elektrisch op wintersport

“Met een elektrische auto op wintersportvakantie gaan, is juist uitstekend te doen,” vertelt Ben van Nieuwstadt van de website Elektrischeautovakanties.nl enthousiast. Hij reed afgelopen jaar aan het begin van het wintersportseizoen met de nieuwe Volkswagen ID.4 naar de Zwitserse Alpen, om als één van de eerste skiërs de vers besneeuwde pistes te betreden. Bestemming: Lenzerheide, iets ten zuiden van Chur, een reis van zo’n 875 kilometer.

Enkele jaren geleden zou deze trip met een elektrische auto nog een heel avontuur zijn geweest, maar in een paar jaar tijd is er ontzettend veel veranderd. “Elektrische auto’s worden razendsnel beter,” weet Ben uit zijn rijke ervaring. “Ze krijgen steeds grotere accu’s, alsmaar slimmere technologie en ook een steeds grotere actieradius.” Terwijl de route richting de wintersportgebieden enkele jaren geleden nog een complexe puzzel was, is de jongste generatie elektrische auto’s voorzien van slimme navigatie. “Vanuit Nederland is het heel gemakkelijk om met een elektrische auto in een dag tijd je wintersportbestemming te bereiken,” vertelt Ben.

Even opladen – zowel mens als machine

Dankzij het laadvermogen van 125 kW heeft het accupakket van de Volkswagen ID.4 GTX bij een laadstop snel weer zijn maximum energieniveau bereikt. “Terwijl de auto aan de snellaadpaal staat, heb je ruim de tijd om een hapje te eten, wat te drinken, je benen te strekken en nog wat te ontspannen,” vertelt Ben. “Het duurt maar een halfuurtje om de batterij weer tot 80 procent op te laden – het ideale moment om verder op pad te gaan.”

Onderweg vanuit Nederland door Duitsland richting de Zwitserse Alpen zijn de laadmogelijkheden de laatste paar jaar enorm toegenomen. “In Nederland is de infrastructuur al erg goed, en ook in Duitsland zijn er de laatste paar jaar heel veel laadstations bijgekomen,” licht Ben toe. “Je hoeft heus niet bang te zijn dat je onderweg stil komt te staan met een lege accu. Ook in België zijn ze op het gebied van snelladen op de goede weg. In Frankrijk daarentegen kom je soms door gebieden waar het aanbod van snellaadpalen nog altijd erg laag is.”

En hoe zit dat met laadpassen? “Wij kwamen onderweg naar Zwitserland gelukkig niet voor vervelende verrassingen te staan,” vertelt Ben. “Volkswagen heeft nauwe banden met Ionity. Bij een laadpaal van een andere energiemaatschappij bestaat altijd de kans dat je laadpas wordt geweigerd. Daarom kun je tijdens een lange rit - zoals naar de wintersport - beter een laadpas van twee of drie aanbieders bij je hebben.”

“De Volkswagen ID.4 is een ideale reisauto”

Na een weekje wintersporten in de Zwitserse bergen, is Ben vol lof over de Volkswagen ID.4. “Dit model biedt alles wat je van een elektrische auto verlangt. Hij is heel ruim, rijdt bijzonder comfortabel en op basis van de beschikbare snellaadlocaties onderweg berekent het slimme multimediasysteem actief de optimale route,” vertelt Ben. “Ook de veiligheid staat op een heel hoog niveau, dankzij de vierwielaandrijving en het uitgebreide pakket veiligheidssystemen dat standaard op de ID.4 wordt geleverd.” 

De Volkswagen ID.4 beschikt over een accu met een capaciteit van 77 kWh en heeft bij een gecombineerd energieverbruik van 18,2 kWh/100 kilometer een actieradius tot 482 kilometer (WLTP). Onder winterse omstandigheden wordt echter veel gevraagd van het accupakket, waardoor rekening gehouden moet worden met een realistisch rijbereik dat kleiner is dan de berekening volgens WLTP-normering. In dit specifieke was de auto voorzien van een bagagebox en werd hij gereden in winterse condities, waardoor het verbruik op de snelweg 28,3 kWh per 100 km bedroeg.

“Dankzij het motorvermogen van 220 kW/299 pk levert deze ID.4 GTX natuurlijk geweldige prestaties,” vertelt Ben. “Maar hoe hoger je snelheid op de Autobahn, des te eerder je weer een laadstation moet opzoeken. Wanneer je gebruikmaakt van de Adaptive Cruise Control, wordt de snelheid van de ID.4 automatisch afgestemd op het lokaal geldende maximum. Zo blijft het energieverbruik binnen de perken.”

Wintersportuitrusting

De Volkswagen ID.4 GTX waarmee Ben naar de besneeuwde pistes is gereden, is voorzien van winterbanden op zwart gelakte 20 inch lichtmetalen velgen en een beschermpakket voor het interieur. Dit pakket bestaat uit een vierdelige rubberen mattenset en een beschermende vloermat voor de bagageruimte. “Ideaal, als je op je bestemming regelmatig met besneeuwde schoenen in de auto stapt of als je je skischoenen achter in de kofferbak zet,” vertelt Ben. “Zo blijft het tapijt van de ID.4 keurig droog en schoon.”

Ook heeft de ID.4 GTX een bagagebox van 340 liter op het dak, uitgevoerd in hoogglans zwart en afkomstig uit de webshop van Volkswagen. “Gelet het riante interieur van de ID.4 hadden wij deze box voor onze wintersportuitrusting niet eens nodig,” verklaart Ben. “Toch was het prettig om onze ski’s niet in de auto te hoeven vervoeren. Het is heel handig dat het deksel van de bagagebox aan twee kanten open scharniert, als je je ski’s wilt opbergen. En door de slanke, gestroomlijnde vorm heeft de box slechts minimaal invloed op het energieverbruik van de auto.”

De ID.4 GTX in de sneeuw

Ondanks het motorvermogen van 220 kW/299 pk en het rijkelijke koppel van 460 Nm dat de twee elektromotoren leveren, gedroeg de ID.4 GTX zich tijdens de trip ook op een gladde ondergrond voorbeeldig. “Dankzij de vierwielaandrijving en de winterbanden heeft de auto op sneeuw een uitstekende tractie,” zo heeft Ben ervaren. “We hebben geen moment gebruik hoeven maken van sneeuwkettingen, de ID.4 GTX blijft ook in een dik pak sneeuw heel voorspelbaar rijden. Eigenlijk is er maar één conclusie mogelijk,” zo besluit Ben zijn betoog. “De Volkswagen ID.4 GTX is een ideale reisauto. Oók voor de wintersport.”

Praktische tips voor een elektrische reis naar de wintersport

  • Neem altijd twee laadpassen mee
  • Plan je route en laadstops van tevoren
  • Bekijk vooraf waar de laadpunten rondom je skilocatie zich bevinden
  • Neem voor de zekerheid een 230v oplaadkabel mee
  • Op de bergpas is het verbruik hoger vanwege de koudere temperaturen, houd hier rekening mee

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.