Leusden,
17
maart
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

PET-flessen en zee-afval: de basis voor nieuwe ID.-interieurs

Volkswagen maakt het interieur van de ID.-modellen nog duurzamer. In de loop van dit jaar worden de ID.3, ID.4, ID.5 en ID.7 voorzien van dezelfde duurzame materialen die voor het eerst zijn toegepast in het interieur van de ID. Buzz. Onder andere Seaqual®-garen - gemaakt van 10 procent verzameld zee-afval en 90 procent gerecycled PES-garen - zal worden gebruikt als materiaal voor de stoelbekleding. Door deze duurzaamheidsupgrades is de CO2-uitstoot in het productieproces voor ID.-interieurs ruim een derde lager geworden.

Het duurzame materiaalgebruik in de ID. Buzz is positief ontvangen. “De feedback van onze klanten bevestigt dat we deze duurzame aanpak in de toekomst zullen blijven uitbreiden”, aldus Silke Bagschik, verantwoordelijk voor de productie van de ID.-reeks. “Door het gebruik van recyclebare materialen in onze ID.-modellen verkleinen we de milieu-impact van onze auto’s terwijl de kwaliteit behouden blijft.” 

Op tal van plaatsen in het interieur van de nieuwe Volkswagen-bus worden materialen van oceaanplastic of oude PET-flessen (om precies te zijn 63 flessen van 500 ml) gebruikt. Het buitenste materiaal van de stoelbekleding is gemaakt van Seaqual®-garen. Dit bespaart 32 procent CO2-uitstoot in vergelijking met traditionele interieurmaterialen. Bij stoelhoezen met het nieuwe ArtVelours Eco® is ruim 71 procent recyclebaar. Daarnaast gebruikt Volkswagen voor de ID.-modellen straks geen chroom meer voor sierdelen op de deuren of het instrumentenpaneel, omdat de productie van chroom schadelijk is voor het milieu. Het chroom is vervangen door een vloeibare lak met chroomlook die een biologisch bindmiddel heeft. Die duurzame lak vindt ook een weg naar de vernieuwde ID.3, ID.4, ID.5 en de aankomende ID.7.

De weg naar klimaatneutrale productie

Voor Volkswagen moeten duurzamere interieurs precies dezelfde eigenschappen bieden als een interieur dat is gemaakt van traditionele materialen. Dat geldt zowel voor het uiterlijk als de kwaliteit en beleving. De duurzamere materialen eerst toepassen in de ID. Buzz - een voertuig dat doorgaans intensiever wordt gebruikt - is een goede duurzaamheidstest gebleken. Daar blijft het niet bij. Volkswagen streeft ernaar tegen 2030 als merk een vermindering van 40 procent in de CO2-uitstoot per voertuig te realiseren, om vervolgens uiterlijk in 2050 een klimaatneutrale balans te bereiken.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.