Leusden,
29
juli
2021
|
13:22
Europe/Amsterdam

Nostalgische autovakantie populair – net als airco en navigatie

Een vijfde van alle Nederlanders is wel eens met tegenzin met schoonfamilie weggeweest

Samenvatting

De volgende Zwarte Zaterdag staat alweer voor de deur, maar desondanks is de autovakantie populairder dan ooit. In een onderzoek onder Nederlandse volwassenen naar hun vakantiereisgewoonten geeft de helft van de ondervraagden aan dit jaar nog met de auto op vakantie te gaan. Bijna een kwart is al minstens één keer weggeweest met de auto, aldus het onderzoek uitgevoerd in opdracht van Volkswagen Nederland. Vergeleken met ‘vroeger’ en dankzij features als airco, navigatie en cruise control, verloopt de autoreis comfortabeler dan ooit. Nederlanders hunkeren op andere vlakken echter wel naar het verleden: de helft van de ondervraagden zegt als volwassene al eens te zijn teruggekeerd naar een vakantieplek waar hij/zij als kind is geweest.

Onderzoeksbureau Kien voerde in opdracht van Volkswagen Nederland een onderzoek uit onder ruim 1100 Nederlanders naar hun reisvoorkeuren. Enkele resultaten:

  • 23% van de ondervraagde Nederlanders is dit jaar al met diens Volkswagen of andere auto op vakantie geweest. Bijna 50% gaat dit weekend of later (nog een keer) met de auto weg;
  • Van al deze autovakanties heeft de helft Nederland als bestemming. Op een tweede plek komt Duitsland, gevolgd door Frankrijk;
  • Uit het onderzoek blijkt dat nostalgie een aanzienlijke rol bij de keuze van de vakantiebestemming;
  • De helft van de ondervraagden ziet het echter niet zitten om een keer ‘ouderwets’ op vakantie te gaan, dus zonder navigatie, wifi en mobiele telefoon; 
  • De reistijd doorkomen is weer wel vaak geïnspireerd op vroeger, 29% van de ondervraagden speelt onderweg “Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet”;
  • Verreweg de meeste Nederlandse gaan op vakantie met het eigen gezin. Eén op de vijf ondervraagden is wel eens met tegenzin met de schoonfamilie op vakantie geweest.

Nostalgie speelt grote rol bij keus bestemming

Nostalgische vakantieherinneringen blijken een aanzienlijke rol te spelen bij het kiezen van de volgende vakantiebestemming. Maar liefst 51% van de ondervraagden is als volwassene ooit teruggegaan naar een vakantieplek waar hij/zij als kind is geweest. Gesteld voor dit dilemma, blijkt bijna de helft van de ondervraagde Nederlanders liever met de auto op vakantie naar een plek waar zij als kind kwamen, dan met het vliegtuig naar een modern all-inclusive resort. 

Toch blijkt dat vakantieherinneringen nog wel eens geromantiseerd worden. Bij driekwart van de ondervraagden was de herinnering mooier dan de aangetroffen bestemming. Nederlanders blijken verder blij te zijn met ‘moderne’ comfortfeatures van auto’s. De helft van de ondervraagden (48,2%) ziet het niet zitten om een keer ‘compleet ouderwets’ op vakantie te gaan, zonder navigatie, wifi en mobiele telefoon. 

Geen heimwee naar vieze toiletten

De respondenten in het onderzoek kunnen zich de files (46,8%), vieze wc’s langs de snelweg (38%) en de brandende zon door het achterraam (28,5%) nog levendig herinneren van vroegere autovakanties. Gelukkig maken moderne auto’s de reis een stuk aangenamer. Moderne comfortfeatures die het meest gewaardeerd worden tijdens een lange autorit, zijn:

  1. Airco (85,5%);
  2. Navigatie (67,1%);
  3. (Adaptieve) cruise control (33,5%);
  4. Geluidssysteem (25,7%);
  5. Getint glas (15,7%).

Niet te vermijden

Wellicht zorgen de eerdergenoemde slechte jeugdherinneringen aan files ervoor dat bijna de helft van de ondervraagde Nederlanders Zwarte Zaterdag bewust mijdt als reisdag. De meeste Nederlanders gaan op vakantie met het eigen gezin, maar één op de vijf ondervraagden is wel eens met tegenzin met de schoonfamilie op vakantie geweest. 

Slang-gorilla-antilope

Alle podcasts, luisterboeken, tablets en muziekdiensten ten spijt, blijken ouderwetse spelletjes nog steeds in trek als zoethouder tijdens de rit naar de camping. Denk daarbij aan het tellen van de meeste auto’s in één kleur, of ‘Ik ga op vakantie en neem mee’. Tegenwoordig speelt de helft van de Nederlandse volwassenen nog steeds de autospelletjes van vroeger, hierbij zijn ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’ (29,2%) en het maken van een dierenwoordenslang (slang-gorilla-antilope; 10,9%) het meest favoriet. 

Nederland favoriet

De helft van de ondervraagde Nederlanders gaat nog met de auto op vakantie, waarvan weer de helft aangeeft om in Nederland te blijven. Op een tweede plek staat Duitsland (22,3%), gevolgd door Frankrijk (19%). De top drie van populairste vakantielanden waar mensen als kind naartoe gingen op vakantie, ziet er net iets anders uit. België was vroeger populairder dan Frankrijk als auto-vakantieland, zo blijkt:

  1. Nederland (58,7%)
  2. Duitsland (53,2%)
  3. België (51,2%)
  4. Frankrijk (44,9%)
  5. Oostenrijk (26,8%) 

Zoals wellicht verwacht, is de autovakantie dankzij corona in populariteit toegenomen. Voor één op de drie respondenten viel de keuze (vaker) op de autovakantie vanwege corona.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Kien, in opdracht van Volkswagen. Aan het onderzoek werkten 1106 Nederlanders mee van 18 jaar en ouder, representatief voor Nederland naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en regio. Uitkomsten van het onderzoek zijn op aanvraag beschikbaar.