Leusden,
15
december
2017
|
13:42
Europe/Amsterdam

LED is het nieuwe xenon – krachtige verlichting voor veilige wintermaanden

LED – krachtig licht voor veilige wintermaanden

  • Van Polo tot Arteon: elf Volkswagen-modellen leverbaar met LED-koplampen
  • LED-verlichting produceert meer licht, gaat langer mee en is rustiger voor de ogen
  • Innovatieve technologie voor optimaal licht en zicht

De zon komt deze dagen laat op en gaat alweer vroeg onder. Veel mensen vinden het stressvol om in het donker te rijden, helemaal onder winterse weersomstandigheden. Volkswagen biedt hulp met krachtige LED-koplampen. Ze vervangen op steeds meer modellen de bekende xenonverlichting, van Polo tot Arteon.

LED-koplampen produceren veel meer licht dan andere koplampen en gaan bovendien stukken langer mee. Daarbij komt het witte licht van LED-koplampen sterker overeen met de kleur van natuurlijk daglicht dan de wat gelige gloed die halogeenlampen verspreiden. Dat is veel rustiger voor de ogen en maakt autorijden relaxter.

Innovatieve technologie voor optimaal zicht

Het is niet alleen de LED lamp zelf, maar vooral de Volkswagen technologie die tegenwoordig optimaal zicht bieden. Zo zijn op meerdere Volkswagen-modellen, bijvoorbeeld op de Arteon Elegance en R-Line, is Light Assist standaard. Dit maakt gebruik van camerabeelden om tegenliggers te detecteren en schakelt op basis daarvan automatisch het grootlicht in of uit.

Optioneel op de Arteon en andere Volkswagen-modellen zijn full-LED-koplampen. Deze zijn uitgerust met twee lichtmodules. De ene zorgt voor verlichting van het gebied vlak voor de auto en de andere kan zijn lichtbundel optimaal instellen voor bijvoorbeeld gebruik in de stad, op buitenwegen, op de snelweg of bij slecht weer.

Op de Volkswagen Arteon worden de optionele full-LED-koplampen geleverd met het Active Lighting System. Onderdeel hiervan is Dynamic Light Assist, dat het grootlicht boven de 60 km/h altijd ingeschakeld houdt. Als er een tegenligger aankomt wordt de bundel op zo’n manier gemaskeerd dat de weg goed verlicht blijft en de andere automobilist niet verblind raakt. Dynamic Cornering Light maakt gebruik van camerabeelden en het navigatiesysteem om de lichtbundel, nog voordat de bestuurder een bocht instuurt, de goede kant op te richten.