Leusden,
02
juni
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

ID. Buzz nu ook met lange wielbasis en 7 zitplaatsen

  • Plaats voor zeven inzittenden, veelzijdige ruimte
  • Nieuw: 86 kWh accupakket en efficiënte 210 kW sterke elektromotor
  • Knipoog naar legendarische Samba-bus: panoramisch dak met smart glass
  • Bedieningsgemak: software 5.0, verbeterd infotainmentsysteem en head-up display
Samenvatting

De ID. Buzz krijgt een extra dimensie. De nieuwe uitvoering met lange wielbasis meet bijna vijf meter en biedt inclusief derde zitrij plaats aan zeven personen. Het innovatieve panoramadak met smart glass is een knipoog naar de legendarische Samba-bus uit de jaren ‘50. De versie met lange wielbasis wordt ook leverbaar met een nieuwe, 210 kW/286 pk sterke elektromotor. Naast het 77 kWh accupakket is er ook een variant met een capaciteit van 86 kWh. Andere nieuwtjes: een head-up display, een verder verbeterd infotainmentsysteem en remote parking.

Sinds zijn introductie eind vorig jaar is de ID. Buzz een groot succes, ook in ons land. Hier heeft Volkswagen Bedrijfswagens inmiddels al ruim 2.500 exemplaren verkocht en is het model marktleider in de klasse voor elektrische bedrijfswagens. De nieuwe ID. Buzz met lange wielbasis is het volgende hoofdstuk in deze successtory. Hij is 4,96 meter lang (reguliere ID. Buzz: 4,71 m) en heeft een wielbasis van maar liefst 3,24 meter (ID. Buzz: 2,99 m). De hoogte (1,93 m) en breedte (1,99 m) zijn ongewijzigd gebleven. De extra lengte van het nieuwe model wordt optisch verdeeld over de bredere schuifdeuren (+19,2 cm) en 5,8 centimeter extra ruimte tussen de C-stijlen en de achterwielen. Daardoor is het design harmonieus en herkenbaar. Ook de V-vorm van het front en de signatuur van de LED-koplampen en -achterlichten dragen daaraan bij. De Cw-waarde van 0,29 is opvallend laag.

Veel ruimte en veelzijdigheid

De ID. Buzz met lange wielbasis is er als vijfzitter (2/3 met verstelbare rugleuning van de verschuifbare achterbank), als zeszitter (2/2/2; individuele stoelen op de tweede rij) en als zevenzitter (2/3/2 met neerklapbare en uitneembare achterste stoelen). De passagiersstoel, de buitenste stoelen op de tweede rij en de zitplaatsen op de derde rij hebben ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes. Voor de bekleding worden in plaats van leder diervrije materialen gebruikt. Ook worden gerecyclede materialen zoals SEAQUALL toegepast. Het maximale laadvolume van de ID. Buzz met lange wielbasis bedraagt maar liefst 2.469 liter. In vijfzits configuratie is 1.340 liter beschikbaar en zelfs met zeven zitplaatsen in gebruik nog 306 liter. Zo kan de ID. Buzz met lange wielbasis een half voetbalelftal inclusief sporttassen en ballen vervoeren. Opvallend is de hoofd- en beenruimte op de derde zitrij, waar ook volwassenen een prima plek kunnen vinden.

Innovatie in het interieur

Blikvangers in het interieur zijn het digitale dashboard (13,5 cm) - waarvan de weergave naar wens is in te stellen - en het grote (32,8 cm) touchdisplay voor het infotainmentsysteem. Dat is dankzij software 5.0, een nieuwe interface en een gewijzigde menustructuur nu nog eenvoudiger te bedienen. Via twee permanent zichtbare balken en de knop van het nieuwe Car Control Center zijn tal van functies direct toegankelijk. Veel ervan zijn ook met stembediening aan te sturen. Diverse touchsliders zijn nu verlicht voor extra gebruiksgemak. De lichtstrip van het interactieve ID. Light ondersteunt de bestuurder bij bijvoorbeeld de navigatie en waarschuwt bij eventueel gevaar. In de ID. Buzz met lange wielbasis debuteert ook een head-up display.

Praktische details zijn de USB-C poorten met vermogens tot 45 W voor het snel opladen van smart devices en de ID. Buzz Box, waarin grotere voorwerpen als flessen en laptops zijn op te bergen én mee te nemen. De Box is op verschillende punten in het interieur te bevestigen.

Transparant of ondoorzichtig: slim panoramadak

Het panoramadak met smartglass is een belangrijke noviteit. Dankzij de ruime afmetingen (1,71 x 1,04 m) omspant het de zitplaatsen op de eerste en tweede rij. Door de touchslider of een stemcommando te gebruiken, switcht het dak van transparant naar ondoorzichtig en omgekeerd. Het geheim zit hem in de elektrische aansturing van vloeibare kristallen. Het dak draagt ook met speciale coatings bij aan een aangename interieurtemperatuur en aan het beperken van het energieverbruik. Tevens vergroot dit dak de hoofdruimte met 30 mm.

Groter accupakket, nieuwe elektromotor

De lange wielbasis heeft als extra voordeel dat er plaats is voor een groter accupakket met een capaciteit van 86 kWh. Net als het standaard accupakket (77 kWh) is de nieuwe versie snel te laden met 170 kW gelijkstroom. De ID. Buzz met lange wielbasis is er ook met een nieuwe, 210 kW/286 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Het maximale koppel bedraagt 550 Nm. Met de nieuwe elektromotor bedraagt de elektronisch begrensde topsnelheid 160 km/u (topsnelheid reguliere ID. Buzz: 145 km/u).

Prettig en praktisch

Het lithium-ion accupakket bevindt zich in de wagenvloer, wat zorgt voor een laag zwaartepunt. Samen met de McPherson voorwielophanging en de multilink-constructie achter leidt dat tot een neutraal weggedrag. De draaicirkel van de ID. Buzz met lange wielbasis bedraagt 11,8 meter (reguliere ID. Buzz: 11,1 m). De riante breedte van 1,20 meter tussen de achterste wielkasten maakt het laden van brede spullen nog eenvoudiger. Er is keuze uit 18, 19 of 20 inch wielen. Banden met een lage rolweerstand zijn altijd standaard.

Hightech

De ID. Buzz met lange wielbasis krijgt een uitgebreide reeks assistentiesystemen mee. Altijd inbegrepen zijn bijvoorbeeld V2X - dat gebruikmaakt van zwermdata om te waarschuwen voor gevaar in de buurt -, Front Assist, verkeerstekenherkenning en Lane Assist. Dankzij de vernieuwde Travel Assist, dat nu ook zwermdata gebruikt, is in de ID Buzz vanaf 90 km/u automatic lane change beschikbaar. Park Assist Pro maakt automatisch inparkeren op verschillende manieren mogelijk, zelfs op afstand met een app. 

De extra lange ID. Buzz wordt net als de reguliere versie, de Transporter en de Multivan geproduceerd in Hannover. Daar beleeft hij van 23-25 juni ook zijn Europese debuut tijdens het internationale VW Bus Festival. Prijzen en meer specificaties worden bekendgemaakt in aanloop naar de marktintroductie, die gepland staat voor het voorjaar van 2024.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.