Leusden,
10
september
2021
|
10:48
Europe/Amsterdam

Hoe Jean-Paul van Dongen de ‘Spaarkever’ van zijn vader terugvond

Samenvatting

Halverwege de jaren ‘90 restaureerden Jean-Paul van Dongen en zijn vader een Spaarkever. De auto werd verkocht, maar keerde twintig jaar later weer terug in de liefdevolle handen van Jean-Paul. Waarna de cirkel weer rond was.

In zijn jonge jaren was de vader van Jean-Paul van Dongen beroepsmilitair. Hij had genoeg geld gespaard om een andere auto te kunnen kopen, en liet zijn keuze vallen op een Kever. Er ontstond een diepgewortelde liefde voor het iconische model van Volkswagen. Een liefde, die jaren later nog steeds niet was verroest. Toen de kinderen van het gezin Van Dongen eenmaal waren opgegroeid, begon vader na te denken over een hobbyauto. Dat kon er vanzelfsprekend maar eentje zijn: een Volkswagen Kever.

Een onverwacht project

In 1995 – Jean-Paul was een jaar of 18 – vond zijn vader een Kever in Kerkrade. Het was een zogenaamde Spaarkever, een ‘uitgekleed’ model met een 1200-motor, voorzien van uitsluitend de hoogst noodzakelijke standaarduitrusting en – net zoals in de beginjaren van de Kever – een elektrisch systeem van slechts 6 volt. Een origineel Nederlandse auto, geregistreerd in 1971.

Bij nadere inspectie bleek de auto echter in een onverwacht slechte conditie te verkeren; op vrijwel alle welbekende kwetsbare plekken was roest te vinden. Maar de koop was al gesloten. Halverwege de jaren ‘90 was de Kever echter al net zo’n populaire klassieker als nu. Webshops waren er toen nog niet, dus voor vervangende onderdelen ging je naar een Volkswagen-specialist. En die hadden ze bij de Van Dongens nou nét in de familie zitten. Zodoende was de keuze snel gemaakt: de Spaarkever moest gerestaureerd worden.

Prachtige momenten

Jean-Paul hielp zijn vader met de opbouw van de Spaarkever, en had inmiddels zijn rijbewijs behaald. “Veel van mijn vrienden kochten een tweedehands Golf of Polo”, vertelt Jean-Paul. “Toen we de restauratie eenmaal hadden voltooid, had ik de keuze als ik ergens naartoe wilde: of ik pakte de nieuwe middenklasser van mijn ouders, of ik ging met de Kever.” Jean-Paul koestert vele mooie herinneringen aan deze tijd – en heeft zijn hart sindsdien aan Volkswagen verpand.

Enkele jaren later ging de Spaarkever in de verkoop. Maar nog veel meer pijn deed het, dat vader Van Dongen in 1999 kwam te overlijden. “Achteraf hebben we natuurlijk heel veel spijt gehad dat we de Volkswagen verkocht hadden”, vertelt Jean-Paul. “Ik had een geweldig goede band met mijn vader, en prachtige momenten met hem beleefd toen we samen werkten aan de restauratie van de auto.”

Toeren met de motorfiets

Jean-Paul bleef de warme herinneringen aan zijn vader liefdevol koesteren, en was in de regio altijd blijven uitkijken naar de Kever die ze samen hadden gerestaureerd. Via een kennis bij de politie wist hij waar de nieuwe eigenaar van de Kever woonde, maar tijdens zijn vele motorritjes door de omgeving stond de auto nooit op dit adres. Aanbellen behoorde niet tot de opties en uiteindelijk raakte de auto weer in de vergetelheid.

Jean-Paul had inmiddels het ouderlijk huis overgenomen. Toen hij tijdens de verbouwing een bouwmarkt bezocht, liep hij een oude jeugdvriend tegen het lijf – die zich inmiddels in de restauratie van klassieke Volkswagens gespecialiseerd had. Hij kon zich de Spaarkever nog heel goed herinneren. De oude vrienden spraken af elkaar tijdens het internationale treffen voor luchtgekoelde Volkswagens in Wanroij opnieuw op te zoeken.

Glimp van een bekende auto

De liefde voor de Kever bloeide weer op. In 2018 bezocht Jean-Paul een VW-meeting in Diepenbeek, net over de grens in België. Wandelend over het terrein, om alle klassieke Volkswagens te bewonderen, ontwaarde hij in zijn ooghoek een glimp van een auto die hem wel heel bekend voorkwam. Inderdaad: de Spaarkever van zijn vader werd te koop aangeboden!

Deze kans liet Jean-Paul zich niet meer ontglippen. Hij vroeg de verkoper om de auto een halfuurtje vast te houden. De oude jeugdvriend, die eveneens met een stand aanwezig was tijdens het evenement, werd opgetrommeld om de auto te beoordelen. De auto verkeerde misschien niet in concoursstaat, maar met de techniek was helemaal niets mis. De deal werd snel beklonken: Jean-Paul had de Spaarkever van zijn vader terug. Eindelijk was de cirkel rond.

Over de Volkswagen Kever

Met een productie-aantal van meer dan 21,5 miljoen exemplaren kan de Volkswagen Kever beslist gerekend worden tot de bestverkochte auto’s allertijden. De Kever werd letterlijk over de hele wereld verkocht. Waarschijnlijk zijn er voor één specifiek model niet zoveel clubs opgericht dan voor de Kever. Ook in Nederland heeft de auto een enorme schare fans, die zich in elf verschillende regio’s hebben verenigd in de Kever Club Nederland (www.keverclub.nl)

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.