Leusden,
29
augustus
2018
|
15:13
Europe/Amsterdam

Genieten van Volkswagen fun cars

Genieten van Volkswagen fun cars

Samenvatting

Volkswagen heeft in de afgelopen decennia geweldige fun cars gemaakt. Eberhard Kittler, directeur van het Volkswagen AutoMuseum in Wolfsburg, laat er een paar zien.

“Een verlengde limousine met een teakhouten vloer, een compacte hatchback met een twaalfcilinder en een strandautootje met een guitige look: dat allemaal en meer wordt bewaard in de archieven van Wolfsburg en Osnabrück. Als technici mogen doen wat ze willen, komt daar altijd iets wonderlijks uit voort. Er zijn zo veel ideeën, zoveel voorstellen en zoveel unieke concept cars. Maar helaas, niet veel ervan gaan in productie, want als volumefabrikant is Volkswagen afhankelijk van een constante, hoge vraag naar zijn modellen. En toch is de directie niet altijd spelbreker. Door de jaren is er groen licht gegeven voor aantal bijzondere open auto’s.

Zeldzaam en peperduur

Het begon allemaal met de Kever Cabriolet, die door Karmann in Osnabrück werd ontwikkeld en gebouwd. Tussen 1949 en 1980 zijn er maar liefst 330.000 exemplaren verkocht. Waarschijnlijk zijn veel mensen echter vergeten dat er ook een roadsterversie van de Kever Cabriolet was: de fraaie Kever Hebmüller Cabriolet. Carrosseriebouwer Hebmüller bouwde er precies 696. De productie stopte niet omdat er geen vraag meer naar de auto was, maar omdat de fabriek in Wülfrath in 1953 afbrandde. Tegenwoordig brengen Hebmüller Kevers honderdduizenden euro’s op.

Ontwikkeld voor de woestijn

Uit Californië kwamen in de jaren zestig en zeventig compromisloze strandbuggy’s op basis van de Kever. De meest extreme waren de Baja-racers, die waren ontwikkeld voor de afmattende Baja 1000-woestijnrally. Het duurde niet lang voordat de Kever-buggy’s ook in Europa gewild werden. Vanaf midden jaren zestig werden ze onder meer bij Karmann in Osnabrück gemaakt. De buggy’s waren er als tweezitter en als vierzitter. Voor de doe-het-zelvers werden er goedkope pakketten aangeboden, waarmee iedere Kever getransformeerd kon worden tot een open strandracer.

Een hippieding

Volkswagen stapte vanaf 1969 ook zelf in het buggysegment met de Type 181, die in Amerika een veel leukere naam had: ‘The Thing’. Hij was waarschijnlijk de eerste cross-over van Volkswagen ooit en werd in grote oplage gebouwd voor de Duitse boswachterij, verschillende Duitse gemeenten en – in mindere mate – voor het Duitse leger. Daarbuiten kreeg de Type 181, net als de T1-kampeerbus, een hippie-imago. Het model werd een tijd lang op het Indonesische eiland Bali geassembleerd, waar veel exemplaren nog steeds worden gebruikt om toeristen rond te rijden. In totaal zijn er ongeveer 140.000 Type 181’s geproduceerd.

De ‘bunzing’ die Dakar won

In tegenstelling tot de Type 181 had deze Type 183 vierwielaandrijving. Het model staat bekend als de Iltis – wat ‘bunzing’ betekent – en was een militair voertuig waarvan in 1979 een civiele variant op de markt kwam. Een jaar later pakte Volkswagen met de Iltis plaats één, twee, vier en negen in de loodzware Parijs-Dakar Rally. De vierwielaandrijver was uitgerust met sperdifferentiëlen, kon door 600 millimeter diep water waden en hellingen van 75 procent beklimmen. Er zijn meer dan 10.000 exemplaren van de Iltis gebouwd.

Van Italiaans-Duitse komaf

Veel populairder natuurlijk was de Volkswagen Golf Cabriolet, die in hetzelfde jaar als de civiele Iltis werd geïntroduceerd. Maar er is nóg een open variant van de Golf. Een variant die weinig mensen zullen kennen: de Biagini Passo. Hij werd samen met het Italiaanse bedrijf ACM / Biagini ontwikkeld en was een mix tussen een Golf Country en een Golf Cabriolet. Tussen 1990 en 1993 werden zo’n 300 vierwielaangedreven Golf Country’s omgebouwd tot vijfzitscabriolets. Ongeveer vijftig daarvan zijn naar Duitsland gehaald.

Open offroad rijden

Volkswagen liet het concept van open offroad rijden echter niet los. In 2016 baarde het merk opzien met de speciale Beetle Cabrio Dune, die qua uitstraling teruggrijpt op de Baja Bug uit Californië en Mexico. Hij heeft meer grondspeling, staat op 18 inch wielen, is rijk uitgerust en leverbaar in een aantal felle kleuren, waaronder Sandstorm Yellow Metallic. Voortbordurend op de Beetle Cabrio Dune onthulde Volkswagen in maart 2016 op de Autosalon van Genève het studiemodel T-Cross Breeze. De 4,13 meter lange compacte SUV heeft een groot stoffen cabriodak en een futuristisch interieur. De T-Cross Breeze werd op verschillende autoshows met veel enthousiasme ontvangen. En dat belooft wat voor de toekomst.”