Leusden,
12
juli
2019
|
14:00
Europe/Amsterdam

Ford en Volkswagen breiden wereldwijde samenwerking uit met autonoom rijden, elektrificatie en betere dienstverlening

Ford en Volkswagen breiden wereldwijde samenwerking uit

  • Volkswagen investeert samen met Ford meer dan $ 7 miljard in Argo AI
  • Ford gaat Volkswagen’s elektrische voertuigarchitectuur en Modular Electric Toolkit (MEB) gebruiken 
  • Ford en Volkswagen op koers voor ontwikkeling bestelauto’s en medium pick-ups
Samenvatting

Ford Motor Company en Volkswagen AG gaan hun wereldwijde samenwerking uitbreiden met elektrische auto’s. Daarnaast gaan de ondernemingen via hun samenwerking in Argo AI autonome voertuigtechnologie introduceren in de VS en Europa. Met de uitbreiding van hun partnership versterken beide bedrijven de dienstverlening richting consumenten en verbeteren zij hun concurrentiekracht en efficiency in kosten en kapitaal.

Volkswagen CEO Dr. Herbert Diess, Ford President en CEO Jim Hackett en Argo AI CEO Bryan Salesky maakten bekend dat Volkswagen Ford gaat vergezellen bij de investeringen in Argo AI, de onderneming die is gespecialiseerd in platformen op basis van autonoomrijden-technologie.

Argo AI’s zelfrijdende systeem (SDS) is het eerste platform met plannen voor commerciële toepassing in zowel Europa als de VS. Door gebruik te maken van het wereldwijde bereik van beide autofabrikanten heeft Argo AI’s platform het grootste geografische ontwikkelingspotentieel van alle autonoomrijden-technologieën tot dusver. Volkswagen en Ford gaan Argo AI’s SDS onafhankelijk van elkaar integreren in speciaal voor dit doel ontwikkelde auto’s, in lijn met de specifieke vervoersstrategieën voor mensen en goederen van beide concerns.

Argo AI blijft zich focussen op de levering van een SAE Level 4-toegeruste SDS-systemen voor toepassing in deelauto’s en bezorgdiensten in dichte stedelijke gebieden.

Ford en Volkswagen krijgen een gelijkwaardig aandeel in Argo AI, en samen zullen Volkswagen en Ford een aanzienlijk meerderheidsaandeel bezitten. Het restant van de aandelen wordt aangewend als incentive-tool voor medewerkers van Argo AI. De volledige transactie is onder voorbehoud van wettelijke goedkeuringen en sluitingsvoorwaarden.

“Waar Ford en Volkswagen enerzijds onafhankelijk van elkaar en zeer concurrerend blijven opereren, zoeken we tegelijkertijd de samenwerking in Argo AI. Deze belangrijke technologie biedt ons ongeëvenaarde mogelijkheden, schaalvergroting en een ongekend geografisch bereik,” verklaarde Hacket. “Het ontsluiten van synergieën op tal van gebieden stelt ons in staat de kracht van onze wereldwijde alliantie maximaal te benutten, in deze tijd van slimme auto’s voor een slimme wereld.”

Ford wordt tevens de eerste extra autofabrikant die gebruik gaat maken van Volkswagen’s elektrische platform en de Modular Electric Toolkit (MEB) voor de productie van een emissievrij volumemodel dat met ingang van 2023 in Europa op de markt komt. Ford verwacht over een periode van zes jaar meer dan 600.000 Europese auto’s af te leveren die gebruikmaken van het MEB-platform, terwijl een tweede compleet nieuw Ford-model voor Europese consumenten momenteel wordt overwogen. Die ontwikkeling versterkt Ford’s Europese strategie, waarin het merk blijft bouwen op zijn sterke punten: bedrijfswagens, aantrekkelijke cross-overs en geïmporteerde iconische modellen als de Mustang en Explorer. 

Volkswagen begon in 2016 met de ontwikkeling van het MEB-platform, en investeerde daar zo’n $7 miljard in. De autofabrikant verwacht het komende decennium alleen al voor de Volkswagen Groep zo’n 15 miljoen auto’s op dit platform te bouwen. Voor Ford is het gebruikmaken van Volkswagen’s MEB-platform onderdeel van een investering van meer dan $11,5 miljard in elektrische auto’s wereldwijd. Het platform onderstreept Ford’s plannen om Europese consumenten een brede range elektrische auto’s te bieden, en tegelijkertijd zijn milieudoelstellingen te realiseren.

“Vooruitkijkend gaan nog meer consumenten én het milieu profiteren van Volkswagen’s innovatieve EV-platform. Onze wereldwijde alliantie onderstreept het potentieel van dit platform, en we blijven ook naar andere gebieden kijken waar we mogelijk kunnen samenwerken”, aldus Diess. “Schaalvergroting met ons MEB-platform reduceert de ontwikkelingskosten voor emissievrije auto’s, wat gaat zorgen voor een bredere en snellere wereldwijde acceptatie van elektrische auto’s. Dat versterkt de positie van beide ondernemingen vanwege een betere kapitaalefficiency, verdere groei en een verbeterde concurrentiepositie.”

De alliantie, die geldt voor samenwerkingen buiten de gezamenlijke investeringen van Volkswagen en Ford in Argo AI, voorziet niet in wederzijds eigendom tussen de beide bedrijven en staat los van de investering in Argo AI. De alliantie wordt geleid door een gezamenlijk bestuur onder leiding van Hacket en Diess met senior executives van beide ondernemingen.

De twee bedrijven liggen tevens op koers voor de levering van medium pick-ups wereldwijd vanaf 2022, gevolgd door de levering van bestelauto’s.

Gelijkwaardige aandeelhouders in Argo AI 

Volkswagen gaat $2,6 miljard in Argo AI investeren via een financiële injectie van $1 miljard en de integratie van zijn Autonomous Intelligent Driving (AID) onderneming, ter waarde van $1,6 miljard. In AID zijn meer dan 200 werknemers werkzaam, van wie de meesten zelfrijden-technologieën voor de Volkswagen Groep hebben ontwikkeld. Als onderdeel van de transactie koopt Volkswagen tevens Argo AI-aandelen van Ford voor $500 miljoen verspreid over een periode van drie jaar. Ford investeert de overige $600 miljoen van zijn eerder aangekondigde $1 miljard cash toezegging in Argo AI. De volledige transactie vertegenwoordigt voor Argo AI een waarde van meer dan $7 miljard.

Argo AI gaat nauw samenwerken met Ford en Volkswagen voor de levering van autonoomrijden-technologie die beide autofabrikanten nodig hebben om volledig geïntegreerde, zelfrijdende auto’s te leveren die op grote schaal geproduceerd kunnen worden voor de veilige, betrouwbare en duurzame toepassingen van autodeel- en transportdiensten.

Het in München gevestigde AID wordt het nieuwe Europese hoofdkantoor van Argo AI en komt onder leiding te staan van AID’s huidige CEO Karlheinz Wurm. Met de toevoeging van de AID-werknemers groeit Argo AI in personeel van 500 tot ruim 700 werknemers wereldwijd.

Ford gaat Volkswagen’s MEB-platform gebruiken voor 600.000 auto’s 

Ford werkt in Keulen-Merkenich (Duitsland) aan de ontwikkeling van een compleet nieuw, op het MEB-platform gestoeld EV-model dat vanaf 2023 op de markt komt. Als onderdeel van de samenwerking levert Volkswagen MEB-onderdelen en –componenten. Beide ondernemingen blijven ook doorgaan met het onderzoeken van andere gebieden waar ze kunnen samenwerken op het gebied van elektrische auto’s; een belangrijk strategisch punt voor de twee bedrijven, die beide hard werken aan een versnelde transitie naar duurzame en betaalbare mobiliteit.

Samenwerking voor bestelauto en pick-up op koers 

Ford en Volkswagen blijven op koers wat betreft hun eerder aangekondigde plan om hun respectievelijke kracht op het gebied van bestelwagens en medium pick-ups in belangrijke wereldmarkten te verbeteren. Ford gaat de eerder aangekondigde medium pick-up voor beide merken ontwikkelen en bouwen voor consumenten in Europa, Afrika, het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Zuid-Amerika. Deze pick-ups worden vanaf 2022 leverbaar. Vanaf 2022 gaat Ford voor beide ondernemingen tevens grote bestelwagens ontwikkelen en produceren voor Europa. Volkswagen is voornemens een bestelauto voor in de stad te ontwikkelen en te bouwen, voor Europa en andere geselecteerde wereldmarkten. De twee ondernemingen verwachten dat de vraag van consumenten naar medium pick-ups en bestelwagens de komende vijf jaar wereldwijd gaat toenemen. Samenwerking op deze belangrijke gebieden voorziet in betere technologieën en meer innovatiekracht om hun respectievelijke klantengroepen sneller te kunnen bedienen, waarbij bovendien de productiecapaciteit beter wordt benut.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.