Leusden,
30
augustus
2017
|
10:15
Europe/Amsterdam

Evolutie en revolutie: Volkswagen-ontwerpers over de nieuwe Polo

Volkswagen-ontwerpers over de nieuwe Polo

  • Tomasz Bachorski en Marco Pavone verantwoordelijk voor interieur en exterieur zesde generatie Polo
  • Geïnspireerd op allereerste Polo
  • Nieuwe Polo oogt krachtiger, sterker, sportiever en heeft hightech features

Volkswagen-ontwerpers Tomasz Bachorski en Marco Pavone staan oog in oog met twee leden van een succesvolle Wolfsburg-familie: de eerste en de nieuwste Polo. Backorski en Pavone zijn, samen met hun designteams, verantwoordelijk voor het ontwerp van het interieur en exterieur van de zesde generatie. Tijdens het ontwerpproces hebben ze duidelijk naar de eerste Polo uit 1975 gekeken. Zijn er overeenkomsten?

Marco Pavone: Uiteraard heeft het nieuwe model compleet andere afmetingen. De nieuwe generatie is de grootste ooit, maar de proporties komen wel degelijk overeen. Beide auto’s hebben korte overhangen, een harmonieuze verhouding tussen de lengte van het dak en de lengte van de carrosserie en een sportieve lijn die richting de voorkant taps toeloopt. Erg belangrijk is de ‘snelle’ c-stijl! Die is op de nieuwe Polo een stuk dynamischer getekend.

Dus eerdere modellen speelden een rol in het ontwerpproces?
Pavone: Absoluut! Bij Volkswagen zetten we vooral in op evolutionair design. Waar begon het verhaal? Wat is het DNA van een model?

Bachorski: De nieuwe Polo moet niet alleen helemaal nieuw zijn, maar ook direct herkenbaar als Polo, zowel vanbinnen als vanbuiten.

Pavone: De vorm van de zijruiten is een goed voorbeeld. In 1975 was dat al een belangrijk designelement. Op de nieuwe Polo oogt het geheel echter sportiever en krachtiger. Het model ‘schiet’ naar voren met zijn wigvorm, zijn sterke schouderpartij en zijn krachtige silhouet. Als geheel is de auto mannelijker, volwassener en emotioneler geworden.

Bachorski: We hebben het ruimtelijke gevoel van de eerste Polo naar de toekomst gehaald. Het geheel moest nieuw en aantrekkelijk zijn, maar ook bekend. Inzittenden moeten zich gelijk thuis voelen in het digitale, sportieve en sterk op de bestuurder gerichte interieur. Natuurlijk heeft een dashboard nu meer elementen dan in de jaren zeventig, maar toch hebben we ons laten inspireren door de helderheid van dat tijdperk. Het binnenste van de nieuwe Polo combineert het huiselijke gevoel van 1975 met de hightech van 2020.

Pavone: Het gaat allemaal om evolutie en revolutie dus.

Welke factoren hadden een sterke invloed op het ontwerp?
Pavone: Er zijn natuurlijk veel verschillende factoren die een rol spelen in de ontwikkeling van een auto, maar het belangrijkste trefwoord voor ons was ‘mannelijkheid’. De nieuwe Polo moest sterker worden, krachtiger, moderner en in zijn geheel mannelijker. Kijk naar de wielkasten bijvoorbeeld. Die zijn heel geprononceerd, waardoor de Polo stevig op het asfalt staat en ook nog eens sexy overkomt.

Bachorski: Het interieur werd duidelijker, specifieker, met een buitengewoon technische uitstraling. Dit model heeft compleet andere interieurproporties dan zijn voorgangers. De eerste Polo was een ontzettend ‘straight forward’ auto. We hebben die authenticiteit naar de zesde generatie gehaald, alleen dan aangepast aan moderne verwachtingen en levensstijlen.

Pavone: Volkswagen-design is heel logisch. Dat zie je duidelijk aan de voorkant van de auto. Alle lijnen komen daar samen en creëren een dynamische mannelijkheid. Het heeft iets van wiskunde. Een aantal factoren bij elkaar opgeteld, produceren een bepaald resultaat. Alles hangt uiteindelijk samen.

Wat is de grootste uitdaging die jullie als ontwerpers tegenkomen?
Bachorski: We moeten ontzettend ver vooruit denken. Zo’n tien jaar.

Pavone: En daar hebben we eigenlijk een kristallen bol voor nodig.

Bachorski: We beginnen zo’n drie tot vier jaar vóór de marktintroductie van een auto aan het ontwerp ervan. We analyseren sociale en digitale trends en tekenen daar een design omheen dat zijn tijd ver vooruit is. Want zelfs jaren na de lancering van een model moet het er nog modern uitzien.

Pavone: Dat betekent dat het ontwerp duidelijk, precies en gemakkelijk te begrijpen moet zijn. Het is aan ons om iets tijdloos creëren. En dat is niet alleen enorm uitdagend, maar ook ontzettend leuk om te doen.

Bachorski: Een geslaagd ontwerp is als een goed pak. Het moet niet alleen in het begin uitstekend passen, maar ook jaren later nog perfect zitten. En bij het pak van de nieuwe Polo hoort dan ook nog een state-of-the-art smartphone.

Op dat gebied zijn Marco Pavone en Tomasz Bachorski het dus roerend eens. De nieuwe Polo zal nog heel lang stijlvol blijven. Hij heeft een aantrekkelijk en tijdloos ontwerp en, heel belangrijk, hij past bij iedereen.