Leusden,
11
juli
2019
|
14:23
Europe/Amsterdam

Einde van een tijdperk: Volkswagen stopt productie Beetle

Einde van een tijdperk: Volkswagen stopt productie Beetle

  • Ruim zeven decennia Kever- en Beetle-productie goed voor 21,5 miljoen auto’s
  • Laatste geproduceerde Beetle gaat naar Volkswagen-museum in Puebla
  • Kever: de start van het merk Volkswagen in Nederland
Samenvatting

Na meer dan zeventig jaar en 21,5 miljoen auto’s is de productie van ooit de Kever en nu de Beetle beëindigd. De laatste auto – een Denim Blue Beetle – rolde deze week van de productielijn in Volkswagen’s fabriek in het Mexicaanse Puebla. Als eerbetoon aan een ongekend rijke historie krijgt hij een prominente plek in het lokale museum van Volkswagen.

In ruim zeventig jaar verkocht Volkswagen wereldwijd 21,5 miljoen Kevers en Beetles, waarvan zo’n half miljoen in Nederland. De productie van de oorspronkelijke Kever startte in 1945 in Duitsland en werd pas in 2003 in Mexico beëindigd. Daarmee is de Kever ’s werelds langst en meest geproduceerde auto op hetzelfde platform. Ondertussen verscheen in 1998 de New Beetle, één van de eerste auto’s die qua design het principe van ‘modern retro’ introduceerde. Met dit model herintroduceerde Volkswagen het herkenbare Kever-design voor een nieuwe generatie automobilisten. Tussen 1998 en 2010 verkocht Volkswagen meer dan 1,2 miljoen New Beetles. In 2011 werd hij opgevolgd door de derde en huidige generatie Beetle, waarvan er meer dan 500.000 werden geproduceerd.

Kever in Nederland

In ons land zijn miljoenen mensen opgegroeid met de Kever en Beetle, waarvan er in Nederland zo’n 500.000 zijn verkocht. 71 jaar geleden haalde Pon’s Automobielhandel, de allereerste importeur van Volkswagens ter wereld, zes Kevers naar Nederland. Het eerste exemplaar uit die historische lichting van zes auto’s bestaat nog steeds. Deze Kever, met chassisnummer 337, is een symbool voor de start van de mobiliteit in ons land.

Op basis van die oorspronkelijke Kever schetste Ben Pon senior op 3 april 1947 de inmiddels iconische T1 in zijn agenda; dit boekje ligt nu in het Rijksmuseum. Deze Transporter met Kever-techniek staat aan de basis van het succes van Volkswagen Bedrijfswagens wereldwijd. 

Nederlandse Kever-feitjes

  • De eerste Kevers stonden in de prijslijst voor 2.875 gulden; omgerekend 1.307 euro.

  • ‘Kever 337’ heeft kenteken NT-71-80 en is grijs, maar op het originele kentekenbewijs staat ‘zwart’ – in 1947 was er keuze uit de kleuren zwart, grijs en donkerblauw.

  • Kenmerkend element van de eerste generatie Kever: de twee bekende achterruitjes, die hem de bijnaam ‘brilkever’ bezorgden.

  • Met uitzondering van de eerste lichting Kevers, die rijdend de grens passeerden, kwamen de daaropvolgende Kevers bijna allemaal per spoor naar de importeur in Amersfoort; nog steeds komt het merendeel van alle Volkswagens dagelijks per trein aan bij Pon’s Automobielhandel in Leusden.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.