Leusden,
18
maart
2022
|
08:58
Europe/Amsterdam

Eén jaar ACCELERATE: Volkswagen versterkt efficiency, transformatie krijgt extra vaart

  • Volkswagen is winstgevender, crisisbestendiger en effectiever geworden 
  • Groei van omzet en winst ondanks verkoopdaling
  • Volkswagen verwacht aanzienlijke stijging van aantal afleveringen van EV’s 
  • Focus op ontwikkeling nieuwe modellen: ID.6 en Trinity
Samenvatting

In het eerste jaar van de ACCELERATE-strategie heeft Volkswagen grote vooruitgang geboekt in de transformatie van de onderneming naar een tech-bedrijf. Volkswagen realiseerde mijlpalen op belangrijke gebieden als e-mobility, digitalisering en nieuwe businessmodellen. Tegelijkertijd slaagde de onderneming er in om in een uitdagende en competitieve omgeving de winstgevendheid duurzaam te versterken. Ondanks lagere verkoopcijfers stegen de omzet, het rendement en de operationele winst aanzienlijk. 

“2021 was een buitengewoon jaar. Onder zeer uitdagende omstandigheden zijn we er niet alleen in geslaagd om operationeel op koers te blijven, maar ook om onze efficiency een duurzame boost te geven. Vandaag zijn we duidelijk winstgevender, crisisbestendiger en effectiever dan een jaar geleden. Tegelijkertijd hebben we het tempo van onze transformatie naar een technologie gedreven bedrijf verder verhoogd,” aldus Ralf Brandstätter, CEO van Volkswagen Passsenger Cars. “In 2022 blijven we consequent werken aan de transformatie en de versterking van onze veerkracht. Op dit moment kunnen we het verloop van de oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende gevolgen voor de toeleveringsketens en voor de wereldwijde economie nog niet overzien. Maar in 2021 hebben we een basis gelegd die stevig genoeg is om ook deze crisis aan te kunnen.”

 

Ruim 100.000 OTA’s in Europa in 2021

Ook waren er belangrijke mijlpalen op het gebied van digitalisering: in 2021 werd Volkswagen de eerste fabrikant van volumemodellen die over-the-air updates (OTA) kon aanbieden. In Europa werden al meer dan 100.000 van deze updates geïnstalleerd. Met OTA-updates legt Volkswagen de basis voor nieuwe businessmodellen, zoals de beschikbaarheid van on-demand functies. 

Met de nieuwe ID 3.1 software verbetert Volkswagen de klantervaring nog verder. Deze software verkort de oplaadtijden, verhoogt het comfort en vereenvoudigt de bediening. Deze software debuteert op de ID.5 en de ID.Buzz. Vervolgens wordt hij uitgerold voor alle ID.-modellen. 

Wolfsburg wordt aanjager van ontwikkeling

In het kader van ACCELERATE zet Volkswagen ook de transformatie van de hoofdfabriek in Wolfsburg door. Hier wordt vanaf 2023 het eerste elektrische model geproduceerd: de ID.6. De productie van het tweede model, de Trinity, start in 2026. De Trinity valt op door korte laadtijden en een actieradius van ruim 700 kilometer. De nieuwe auto heeft het nieuwe SSP-platform als basis en is geschikt voor level 4 autonoom rijden. Voor de productie van de Trinity investeert Volkswagen zo’n 2 miljard euro in een speciale productiefaciliteit bij de hoofdfabriek. Daarbij steekt de onderneming 800 miljoen euro in Campus Sandcamp, een nieuw ontwikkelingscentrum waar het SSP-platform en de Trinity worden ontwikkeld. De snelheid zet daarbij nieuwe maatstaven. Het doel is om de ontwikkelingstijd van een nieuw model terug te brengen van 54 tot 40 maanden (-25%). 

 

2022: stijging van omzet, winst en afleveringen van EV’s

Volkswagen rekent dit jaar op een aanzienlijke stijging van het aantal afgeleverde elektrisch aangedreven modellen. De betere beschikbaarheid van halfgeleiders vanaf de tweede helft van 2022 helpt daarbij. Daarbij verwacht Volkswagen een toename van de omzet, de winst en het rendement. Alexander Seitz, CFO van Volkswagen: “We houden vast aan ons doel van een winstmarge van 6% in 2023. Daarvoor bereiken we al dit jaar de eerste mijlpalen.”

Geoptimaliseerde kostenstructuur, strikte uitgavendiscipline, goede productmix

In een moeilijke en competitieve omgeving leverde Volkswagen in 2021 4,9 miljoen auto’s af, 8% minder dan in 2020 (5,3 miljoen). Desondanks steeg de omzet met 7% tot 76,1 miljard euro (2020: 71,1 miljard). De winst vóór speciale voorzieningen steeg aanzienlijk tot 2,5 miljard euro (2020: 0,5 miljard). Het verkooprendement vóór speciale voorzieningen bedroeg 3,3% (2020: 0,6%) en bewoog zich daarmee binnen de gestelde marge van 3-4%. 

Dankzij een behoudend uitgavenbeleid werd de doelstelling voor de overheadkosten ruimschoots behaald. Zo lagen de vaste kosten meer dan 1 miljard euro lager dan in 2019, het jaar vóór de crisis. Tegelijkertijd bleef Volkswagen investeren in belangrijke thema’s van de toekomst. Ongeveer elke tweede euro die werd geïnvesteerd of besteed aan onderzoek en ontwikkeling was bestemd voor e-mobility. Tot 2026 investeert Volkswagen 18 miljard euro in e-mobility, hybridisering en digitalisering.

 

Belangrijke mijlpalen op het gebied van e-mobility en digitalisering

Met de vorig jaar gepresenteerde ACCELERATE-strategie versterkt Volkswagen niet alleen zijn concurrentiekracht, maar versnelt het ook de ontwikkeling van e-mobility en digitalisering. In 2021 leverde de onderneming meer (semi-)elektrisch aangedreven modellen af dan ooit. Het totaal kwam uit op 369.000 (+73% t.o.v. van 2020). 106.000 auto’s ervan waren plug-in hybriden (+33%) en 263.000 waren volledig elektrisch aangedreven (+97%). In 2021 introduceerde Volkswagen drie nieuwe geheel elektrische modellen: de ID.4 en ID.5 (inclusief de GTX-topuitvoeringen) en de ID.6 voor de Chinese markt. Eind 2022 komt de ID.Buzz op de markt. 

Om aan de snel groeiende vraag te kunnen voldoen, breidt Volkswagen de productiecapaciteit voor elektrisch aangedreven modellen systematisch verder uit. Na de ombouw van de fabriek in Zwickau gaan ook de fabrieken in Emden, Hannover en Chattanooga (USA) nog dit jaar elektrische voertuigen produceren.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.