Leusden,
17
maart
2017
|
15:38
Europe/Amsterdam

De virtuele ontwikkeling van de Volkswagens van de toekomst

  • Van science fiction naar virtual reality
  • Volkswagen’s Virtual Engineering Lab nader bekeken
  • IT-afdeling werkt nauw samen met ontwikkelingsafdeling

Leusden, 17 maart 2017 – Digitalisering heeft niet alleen grote invloed op auto’s, maar ook op de ontwikkeling ervan. In het Volkswagen Virtual Engineering Lab in Wolfsburg wordt de aanblik bepaald door tientallen computerschermen, waarop grafieken en honderden regels met programmeercodes te zien zijn. Met behulp van spraakopdrachten en gebaren kan hier het toekomstige design van een nieuwe Volkswagen in een paar seconden worden gewijzigd, met dank aan augmented reality. De hiervoor benodigde software is ontwikkeld in het Virtual Engineering Lab en de ervaringen die daarmee zijn opgedaan, kunnen ertoe leiden dat het werk van ingenieurs en ontwerpers in de toekomst een stuk eenvoudiger wordt gemaakt.

Het Virtual Engineering Lab van Volkswagen lijkt op een werkplek van de toekomst, maar voor ingenieurs als Frank Ostermann is dit al dagelijkse realiteit. Hij draagt een ‘HoloLens’ mixed-reality bril, waarbij de door Microsoft ontwikkelde mobiele, virtuele computercontent op een fysiek object projecteert door middel van gebarenbesturing en spraakopdrachten. Ostermann hoeft alleen maar te wijzen met zijn vinger om ervoor te zorgen dat de HoloLens een andere lakkleur op een auto projecteert, andere wielen ‘monteert’ en de vorm van de spatborden verandert. Het zou zomaar kunnen dat het model dat zo virtueel ontstaat over een paar maanden in de showroom staat.

Ostermann (52) is een ervaren ingenieur op het gebied van computer engineering. Hij geeft bij Volkswagen in Wolfsburg leiding aan het Virtual Engineering Lab, één van de zes laboratoria waarover Volkswagen Group IT beschikt. In deze laboratoria in Wolfsburg, Berlijn, München, San Francisco en sinds kort ook in Barcelona werken specialisten van Volkswagen aan een digitale toekomst, met nieuwe oplossingen op het gebied van big data, Industry 4.0, het internet der dingen, connectiviteit, mobiliteitsdiensten en virtual reality.

“Bij Volkswagen gebruiken we al enige tijd augmented reality en virtual reality, voornamelijk om een driedimensionaal beeld te krijgen”, aldus Ostermann. “Nu zetten we een grote stap voorwaarts in het Virtual Engineering Lab. We maken van deze technologie een tool die we bij de technische ontwikkeling kunnen inzetten. Dit stelt de ingenieurs van Volkswagen in staat om te werken aan een virtueel model, de aankleding ervan naar eigen inzicht te veranderen en zelfs nieuwe onderdelen op virtuele wijze te ontwerpen. De resultaten van hun werk zijn daarbij direct zien. In dit proces werken we nauw samen met onze collega’s van de afdeling technische ontwikkeling en op korte termijn zullen de eerste nieuwe autoconcepten en studiemodellen al op deze manier worden ontworpen”, legt Ostermann uit.

Augmented en virtual reality besparen tijd en ontwikkelingskosten. Elke stap in het proces verloopt sneller en efficiënter, bijvoorbeeld met behulp van de HoloLens software van het Virtual Engineering Lab. De HoloLens projecteert niet alleen alle design- en uitrustingsveranderingen direct op het fysieke model, het stelt ook verschillende projectteams in staat om tegelijkertijd aan een auto te werken op verschillende plekken, bijvoorbeeld in Wolfsburg, Chattanooga of Shanghai. Alle betrokkenen krijgen altijd het meest recente designmodel te zien en het tijdrovende bewerken van bijvoorbeeld een kleimodel kon weleens tot het verleden gaan behoren. Op dit moment verkeert de HoloLens software nog in de testfase. In de toekomst zullen gebruikers alle modellen van het merk Volkswagen kunnen opvragen en de verschillende carrosserievarianten van een model in alle denkbare uitvoeringen laten tonen. Vervolgens kunnen de ontwikkelaars een sedan virtueel veranderen in een SUV, een stationwagen, een cabriolet of een coupé. “Een paar jaar geleden was dit nog sciencefiction”, aldus Ostermann. “Inmiddels is duidelijk dat onze volgende modellen op deze wijze ontwikkeld zullen worden.”