Leusden,
21
februari
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Dé 5 voordelen van elektrisch rijden

Op een borrel of verjaardagsfeest zijn auto’s een onverminderd populair gespreksonderwerp. Gaat het eenmaal over de toekomst van autorijden, dan komt de discussie echt goed op gang. Want heeft elektrisch rijden nu de toekomst, of zijn alternatieven als waterstof de betere oplossing? We vroegen het professor Maximilian Fichtner van het Karlsruhe Instituut voor Technologie (KIT). Hij gaf onweerlegbare argumenten waarmee je de discussie geheid wint. Dit zijn de 5 voordelen van elektrisch rijden en waarom het de toekomst heeft:

1. Elektrische auto’s rijden het meest efficiënt

“Veel onderzoeken wijzen uit dat een elektrische aandrijflijn het meest efficiënt is: 70 procent van de opgewekte energie gaat naar de wielen”, vertelt professor Fichtner. Het rendementsniveau van waterstof (15 tot 18 procent), synthetische brandstof (5 tot 8 procent) en moderne verbrandingsmotoren (20 tot 24 procent) ligt dus flink lager. Dit komt vooral omdat een elektrisch aandrijfsysteem profiteert van een eenvoudige werking: stroom wordt opgeslagen in de batterij en bij behoefte overgebracht naar elektromotoren op het wiel. Waterstof daarentegen ondergaat een complex productie-, transport- en conversieproces voordat het de brandstofcellen in de auto bereikt. Dit resulteert in hele hoge energieverliezen.

2. Elektrische auto’s hebben een steeds groter rijbereik

Elektrische voertuigen bieden al genoeg rijbereik voor dagelijks gebruik. Neem bijvoorbeeld de ID.3, die zelfs met de kleinere 58 kWh-accu nog tot 426 kilometer ver komt (waarde volgens WLTP). Dat is meer dan genoeg voor woon-werkverkeer of een trip naar familie of vrienden. Door technologische vooruitgangen gaat het rijbereik van elektrische auto’s in de nabije toekomst nog verder toenemen. “Zelfs 1.000 kilometer actieradius is heel goed mogelijk”, zegt Fichtner. De Volkswagen Groep werkt momenteel bijvoorbeeld samen met QuantumScape aan de ontwikkeling van solid cell-technologie. Het doel? Een groter rijbereik en kortere laadtijden.

3. Elektrische auto’s hebben de kleinste impact op het milieu

Elektrische auto’s hebben aantoonbaar de kleinste ecologische voetafdruk. Het Mercator Onderzoeksinstituut voor Wereldwijd Gemeengoed en Klimaatverandering (MCC), het Potsdam-Instituut voor Klimaateffectenonderzoek (PIK) en het Paul Scherrer Instituut (PSI) kwamen in een gezamenlijk onderzoek tot dezelfde kernboodschap: de klimaatwinst van elektrische auto's is de afgelopen jaren flink toegenomen. Dit komt  door vooruitgangen in de productie van accu’s, de langere levensduur ervan en het grotere aandeel hernieuwbare energiebronnen in Europa. “Elektrische auto’s op batterijen hebben de hoogste uitstoot bij productie, maar in de totale cyclus presteren ze beter dan voertuigen met verbrandingsmotor”, zegt de Bundeswehr Universiteit uit München in een onderzoek uit 2022. Een elektrisch voertuig stoot in 2030 gedurende zijn gehele levenscyclus 78 procent minder uit dan een auto met brandstofmotor.

4. Elektrische auto’s zijn stiller en schoner

Auto’s die elektrisch rijden stoten minder roet en stikstofdioxide uit en zijn bovendien stiller. De ID.4 is daar een goed voorbeeld van: de vorm van de buitenspiegelkappen en geluiddempende maatregelen op het chassis verminderen wind- en contactgeluid. En dragen zo bij aan een bijna geruisloze rijervaring.

5. Elektrische auto’s zorgen voor een energierevolutie

De transportsector heeft minder behoefte aan energie als deze kiest voor elektrische auto's. De reden hiervoor is de hoge energie-efficiëntie van het elektrische aandrijfsysteem (zie punt 1), in tegenstelling tot waterstof. Professor Fichtner schat op basis van cijfers uit 2018 dat de transportsector ruim 75 procent energiebesparing realiseert als alle auto's volledig elektrisch zijn. Een volledige verschuiving naar voertuigen op waterstof zou de energievraag van de transportsector juist met ongeveer een derde doen toenemen.

Je kunt er dus niet omheen: elektrische auto's faciliteren de energietransformatie omdat er minder groene stroom hoeft te worden opgewekt uit wind- en zonne-energie. Als je hiermee de discussie over de toekomst van autorijden niet meer wint, dan is het misschien tijd voor een ander gespreksonderwerp. Het weer, bijvoorbeeld.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.