Car2X in nieuwe Golf: "technologische mijlpaal" volgens ADAC
Het komt je vast bekend voor: een hectische avondspits, een knooppunt met veel rijstroken vanuit vier verschillende richtingen. Het verkeerslicht gaat op groen, de auto’s om je heen komen in beweging en plotseling hoor je de sirenes van een ambulance of brandweer van dichtbij. Hoe reageer je? Stop je, wissel je van rijbaan of steek je gewoon de kruising over? De kans is groot dat je verkeerd reageert...
Volkswagen-ontwikkelaar Thomas Biehle heeft een betere oplossing. “De nieuwe Golf kan bestuurders helpen met onze nieuwe, standaard ingebouwde Car2X-technologie”, legt de veiligheidsexpert uit. Dankzij de verkeerswaarschuwingsfunctie geeft de auto automatisch kritieke situaties aan. De waarschuwing "voertuig voor hulpdiensten" verschijnt op het display van de digitale cockpit, een pijl geeft de richting aan van waar de hulpdienst komt, het systeem geeft de geschatte afstand aan en geeft een geluidssignaal. Daardoor heeft de bestuurder van de Golf extra tijd om de juiste beslissing te nemen.
Communicatie tussen voertuigen
De innovatieve Car2X-technologie, die Volkswagen als eerste Europese fabrikant standaard heeft geïntegreerd, is gebaseerd op de draadloze Wi-Fi p standaard. Biehle legt het principe uit: “Wi-Fi p, in Europa officieel aangeduid als ITS-G5, is speciaal ontwikkeld voor communicatie tussen voertuigen en werkt zonder de tussenkomst van mobiele telefoonnetwerken. Andere voertuigen die zijn uitgerust met dergelijke hardware modules (bijvoorbeeld hulpdiensten) wisselen direct positiegegevens en informatie uit via Wi-Fi p. Dit is mogelijk binnen een straal van maximaal 800 meter en het reageert in milliseconden. De gegevens worden nergens opgeslagen en daardoor wordt de privacy van gegevens gewaarborgd.”
Lovende kritieken van de ADAC
Onafhankelijke veiligheidsexperts zijn lovend over de Car2X-technologie van Volkswagen. De ADAC testte het systeem in het Beierse Penzing in gevaarlijke situaties waarin een bestuurder helemaal niet of slechts in een gevaarlijk laat stadium zou kunnen reageren. Een voorbeeldsituatie was een kapotte auto aan de kant van de weg die achter een krappe bocht stond. Dankzij Wi-Fi p identificeerde de nieuwe Golf de kapotte auto elf seconden voordat het in aanraking zou kunnen komen met het potentiële gevaar. Dit met een snelheid van 100 km/u en op een afstand van ongeveer 300 meter. De andere tests zijn op een vergelijkbare succesvolle manier uitgevoerd. Ze concentreerden zich rond een aanhanger die een geblokkeerde rijbaan aanduidde als onderdeel van wegwerkzaamheden en een sterk remmende auto verderop. In al deze scenario's heeft de Golf de bestuurder tijdig gewaarschuwd. De ADAC noemde de Car2X-technologie (gecertificeerd door TÜV) een "technologische mijlpaal", vergelijkbaar met de introductie van veiligheidssystemen zoals ABS of airbags.
Baanbrekende voorziening verdient Advanced Award
De Euro NCAP-organisatie, die zich inzet voor het bevorderen van de verkeersveiligheid in Europa, heeft een vergelijkbare mening over deze technologie. Het bekroonde de functionaliteit voor verkeerswaarschuwingen met de Advanced Award, een speciale prijs voor baanbrekende veiligheidsvoorzieningen die autofabrikanten op eigen initiatief introduceren. De nieuwe onderscheiding voor de verkeerswaarschuwingsfunctie tilt het toch al indrukwekkende veiligheidspakket van de nieuwe Golf naar een hoger niveau. De Golf behaalde eind 2019 al de topscore van vijf sterren in de Euro NCAP-test. De Euro NCAP-organisatie is van plan om Car2X-technologiefuncties als toekomstig criterium in deze beoordeling op te nemen.
Toekomst van Car2X
De Car2X-technologie is nieuw en concentreert zich in de eerste fase op de gevaarwaarschuwing. Het systeem wordt geactiveerd vanaf een snelheid van 80 km per uur, dat wil zeggen op het punt waar het City Emergency Braking System zijn limieten bereikt.
Volgens Thomas Biehle werkt Volkswagen al intensief aan het vormgeven van de toekomst van de technologie. "In een latere fase zijn nieuwe Car2X-oplossingen ook bedoeld om de veiligheid in het stadsverkeer te vergroten. Twee grote knooppunten in Wolfsburg zijn als onderdeel van een test uitgerust met permanent geïnstalleerde sensoren. Ze kunnen de positie van voetgangers en fietsers tot op de centimeter en milliseconde vastleggen. Bestuurders worden gewaarschuwd als zich een kritieke situatie ontwikkelt.”
Een ander gebied waarop de Car2X-technologie van Volkswagen grote voordelen oplevert, is de verkeersstroom, zodat deze bijdraagt aan de bescherming van het milieu. In dit verband merkt Biehle op dat: “Als de auto via Wi-Fi p communiceert met verkeerslichten in de buurt, kunnen bestuurders hun snelheid aanpassen om door groene verkeerslichten te rijden. Er loopt al een test in Wolfsburg en binnenkort zal een soortgelijk project van start gaan in Braunschweig, waar ook het verkeerslichtregelsysteem wordt geoptimaliseerd dankzij Wi-Fi p. ” Platooning is een andere use-case voor Car2X-technologie: bedrijfsvoertuigen die op snelwegen konvooien vormen om elkaar van een slipstream te voorzien en zo brandstof te besparen.
Nieuwe Volkswagen-modellen met Car2X-technologie
Het gebruik van Wi-Fi p in het wegverkeer kan in de EU-landen tegen relatief lage kosten worden gerealiseerd. Het is niet afhankelijk van de oprichting van een 5G-gsm-netwerk. Het past het principe van ‘zwermintelligentie’ toe, dat wil zeggen het verbetert met het aantal deelnemers dat het gebruikt. Daarom rolt Volkswagen zijn Car2X-technologie nu op grote schaal uit. Na de Golf zal het ook in andere modellen van het merk verschijnen. Daarnaast werken ook andere grote autofabrikanten hieraan mee.