Leusden,
03
maart
2022
|
12:30
Europe/Amsterdam

Aftellen naar de elektrische ID. Buzz: wedergeboorte van een icoon

  • Nieuwe elektrische allrounder komt als ID. Buzz en ID. Buzz Cargo 
  • 75 jaar Transporter-knowhow doorvertaald naar de toekomst 
  • Wereldpremière ID. Buzz op 9 maart aanstaande
Samenvatting

Na de wereldpremière van de ID. BUZZ concept car op de Detroit Auto Show in januari 2017 en de daaropvolgende wereldwijde hype, kon Volkswagen maar een ding doen: de auto in productie nemen. Vijf intensieve jaren van ontwikkelingswerk volgden en nu is de ID. Buzz klaar. Volkswagen telt af naar een dubbele wereldpremière en onthult op 9 maart de volledig elektrische ID. Buzz (vijfzitter) en ID. Buzz Cargo (Transporter). 

Volkswagen voert momenteel de laatste tests uit met prototypen van de ID. Buzz. Deze voorproductie-auto’s zijn slechts licht gecamoufleerd. Desondanks is nu al duidelijk dat de ontwerpers de styling van de concept car uit 2017 consequent hebben doorgevoerd op de productieversies - de overeenkomsten zijn onmiskenbaar. Beide ID. Buzz-versies hebben stijlelementen van de legendarische Volkswagen T1 bestelbus. Voorbeelden zijn de extreem korte overhangen van de carrosserie, maximaal gebruik van de ruimte en de onmiskenbare neus met zijn V-vorm. Net als de originele T1 krijgt de ID. Buzz achterwielaandrijving.

Ondanks alle overeenkomsten met zijn iconische voorgangers geeft de ID. Buzz elektrische mobiliteit een compleet nieuw gezicht. Het resultaat is een auto zonder concurrentie, aangezien de ID. Buzz geen compromis is van een multi-tractieplatform, maar vanaf de basis is ontworpen als elektrische bus. 

MEB-concept maakt de ID. Buzz wendbaar

Technisch is de nieuwe ID. Buzz-serie gebaseerd op het elektrische MEB-platform (modular electric drive kit) van de Volkswagen Groep. De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo debuteren in 2022 met een 82 kWh (brutocapaciteit, netto: 77 kWh) sterke lithium-ion hoogspanningsaccu. Het accupakket voedt een elektromotor van 150 kW die op de achteras is geïntegreerd en deze ook aandrijft. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 145 km/u. De ID. Buzz rijdt zeer soepel. De elektromotor bouwt zijn maximumkoppel van 310 Nm al vanuit stilstand op. Daarnaast heeft de carrosserie een zeer laag zwaartepunt, aangezien het accupakket laag in de sandwichvloer is gemonteerd. Het ontwerp van de ID. Buzz heeft nog een voordeel: de draaicirkel meet slechts iets meer dan 11 meter.

Verlengde wielbasis

Op basis van MEB-platform heeft Volkswagen een model ontwikkeld dat een bijzonder breed scala aan toepassingen mogelijk maakt. De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo vormen nog maar het begin. Zo breidt in de loop van het komende jaar een verlengde wielbasis met bijbehorende uitgebreide interieuropties het aanbod verder uit. De varianten van de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo met de standaard wielbasis (2.988 mm) die Volkswagen in maart presenteert, zijn 4.712 mm lang. 

‘Plug & Charge’ 

De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo worden geleverd met de nieuwste ID. software en krijgen in de toekomst ook de functie ‘Plug & Charge’. Laadpasjes worden daarmee overbodig; de betaling van de laadbeurt geschiedt volledig via communicatie tussen de auto en de laadpaal. Daarnaast komt er nog een nieuwe functie: bidirectioneel laden, oftewel de mogelijkheid om stroom op te slaan én te delen. 

Europese lancering in september

De Europese marktintroductie van de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo staat voor dit najaar gepland. De voorverkoop in Nederland start mogelijk nog vóór de zomer. Overigens is de ID. Buzz niet de eerste Volkswagen-bus met elektrische aandrijving. Al vijftig jaar geleden presenteerde het merk op de Hannover Messe van 1972 een prototype van de T2, dat voor het eerst werd aangedreven door een elektromotor achterin. Uit de maximale actieradius van 85 kilometer bleek dat de accutechnologie weliswaar nog verre van praktisch was, maar de droom van een lokaal emissievrije bus was toen al geboren en dit jaar wordt ‘ie echt realiteit.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.