Nieuwsgierige blikken, geïnteresseerd gefluister, knikken van goedkeuring van voorbijgangers - wie in het openbaar met de twee Volkswagen-experts Carsten Camrath en Christopher Möllers z'n opwachting maakt, ervaart spontaan enthousiasme. Niet hun gelijkenis met een wereldberoemde sport- of popster zorgt voor de opschudding, maar de opvallende futuristische voertuigen die ze bij zich hebben voor de fotoshoot. De witgelakte, elektrische voertuigen dragen de namen Cityskater en Streetmate. "Het is verbazingwekkend hoeveel interesse en positieve feedback we krijgen als we ze bij ons hebben. Ik had al een paar exemplaren spontaan kunnen verkopen", legt Carsten Camrath uit. Als hoofd micro-mobiliteit heeft hij een Streetmate bij zich. "Bij massaproductie kost de Streetmate niet veel meer dan een merkscooter met een verbrandingsmotor", zegt Camrath. En daarmee definieert hij ook gelijk het toepassingsgebied van de e-scooter: afstanden tot 60 km op basis van één acculading en een maximumsnelheid van maximaal 45 km/u kenmerken de Streetmate. "In tegenstelling tot een verbrandingsmotor rijdt deze lokaal emissievrij en bijna geluidloos", vervolgt Camrath. Zijn collega Christopher Möllers vult aan: "De elektrische voertuigen zijn ongelooflijk efficiënt, hun efficiëntie is extreem hoog. Ongeveer 80 procent van de stroom die door de elektromotor wordt gegenereerd, gaat rechtstreeks naar de weg. In een scooter met interne verbrandingsmotor is dat slechts 20 tot 30 procent. De rest verdwijnt."