Wegen worden zonnetapijten

ANP | 04-07-2019 | 15:47
Foto: ANP

Wegen worden zonnetapijten

 

POTSDAM - Zonne-energie wordt beschouwd als een uitstekende oplossing voor een duurzame toekomst. Maar wat te doen als er geen vrije dakoppervlakte is waarop de panelen kunnen worden geïnstalleerd? Heel eenvoudig: ga de straat op. Dat is tenminste de oplossing van de Duitse start-up Solmove GmbH. Het is een van de vijf bedrijven wereldwijd die het bestaande wegennet willen uitrusten met een zonnetapijt. Daaronder ook het Nederlandse Solaroad, dat samenwerkt met onderzoeksinstituut Solliance. Maar de Duitse technologie heeft nog iets extra’s: hun versie helpt bij het maken van intelligente straten.

Donald Müller-Judex, oprichter van Solmove ("Bewogen door de zon"), zegt dat hij bij toeval op het idee van zijn bedrijf kwam: "In 2009 reed ik met mijn auto door de regio Allgäu om daken voor een zonne-energiesysteem te vinden. Ik kwam door kleine steden en dorpen, maar de zoektocht was niet succesvol. Ik heb ongeveer drie dagen doorgebracht op eenzame, zonovergoten gemeentelijke wegen en op industrieterreinen en ik vroeg me voor het eerst af of het niet mogelijk was om de wegen te gebruiken voor fotovoltaïsche modules."

Industrieterrein ideaal voor zonnewegen

Wat volgde was onderzoek en daaruit voortkomend de ontdekking dat Duitsland twee keer zoveel wegen in woon- en industriegebieden heeft als daarbuiten. Toen wist hij wat hem te doen stond. "Op dit moment zijn er wereldwijd vijf leveranciers van zonnestraten. Maar in tegenstelling tot onze concurrenten zorgen wij voor multifunctionaliteit van onze fotovoltaïsche modules: naast de opwekking van elektriciteit en warmte moeten ze ook de mogelijkheid bieden tot dataverkeer, zodat ze voor andere toepassingen kunnen worden gebruikt.

Deze intelligente wegen genereren én verwerken gegevens. Zo zouden bijvoorbeeld verkeerslichten efficiënter kunnen worden geschakeld al naargelang de hoeveelheid verkeer verkeer, of zouden voetgangersoversteekplaatsen kunnen worden weergegeven zodra er bijvoorbeeld kinderen op de weg zijn."

Müller-Judex ziet nog een pluspunt: "Ons oppervlak is vrij flexibel. Veel glas-glas modules ter grootte van bierviltjes die beweegbaar met elkaar verbonden zijn. Dit betekent dat ze zich aanpassen aan de bestaande omstandigheden en dat de wegen niet speciaal gemalen hoeven te worden. Ze zijn ook bestand tegen milieu-invloeden zoals vorst, vuil en zout. En natuurlijk zijn de modules voorzien van een antisliplaag, die bijzonder effectief is in natte omstandigheden. Praktisch gezien bespaart ons zonnetapijt zelfs tijd, geld en zout, omdat de modules kunnen opwarmen."

Felle kritiek

Hoewel zijn bedrijf nog in de kinderschoenen staat, heeft Müller-Judex gaandeweg al heel veel sceptici langs gehad. "Het is normaal om met trial and error de juiste weg te vinden en het technische concept telkens aan te passen. Maar er zijn mensen die dit principe niet begrijpen. Dat merkten we vooral tijdens ons eerste testparcours in Keulen, dat we in november 2018 openden: bewoners hadden ons werk gevolgd. En als het even niet lukte, kwam de ene na de andere met harde kritiek. Maar het vaste geloof in de eigen visie is een sterke kracht; innovaties hebben moed en verbeelding nodig."

Momenteel werkt Solmove aan een project in Los Angeles. "Een stad die veel straten en veel zon heeft, maar tegelijkertijd ook veel energie nodig heeft. De zonne-energie wordt op een testinstallatie omgezet in elektriciteit. Gewenste bijwerking: Het wegoppervlak wordt minder warm dan bij een normale straat. Op de lange termijn kan dit helpen om de temperatuur in de stad te verlagen."

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen