Waterstof: meer dan een hype?

ANP | 10-05-2019 | 14:02
Foto: ANP

Volkswagen e-Nieuws - Waterstof: meer dan een hype?

 

EINDHOVEN - Waterstof als energiedrager voor de voortstuwing van voertuigen is aan een gestage opmars bezig. Dat lijkt vreemd, omdat de Toyota Mirai of Hyundai Nexo qua prijs/prestatie verhouding niet kan concurreren met de louter batterij-aangedreven counterparts. Daarnaast is de laadinfrastructuur voor batterij voertuigen veel uitgebreider, is de prijs van een kilootje waterstof nog hoog en is de efficiency van een brandstofcel-voertuig vanwege de dubbele omzetting van energie relatief laag.

Toch zijn er volgens Jan Wouters, manager Innovation van AutomotiveNL, de clusterorganisatie van de Nederlandse automotive industrie, volop redenen voor een hernieuwd geloof in waterstof. “Om te beginnen is er een groeiend geloof dat de batterij niet voor elke vorm van vervoer dé ideale oplossing zal zijn. Daarnaast heerst er bij batterijfabrikanten de gedachte dat de levering van batterijen niet aan de toekomstige vraag kan voldoen. Wereldwijd zijn er alleen al in 2025, veertig - en tachtig in 2030 - op volle toeren draaiende “gigafactories” nodig om aan de vraag te voldoen. Dat zet de delving van zeldzame aardmaterialen en onder andere lithium onder enorme druk. Het zal duidelijk zijn dat dit ook nog geopolitieke consequenties met zich mee draagt omdat China op vrijwel alle gebieden al veel langer aan de weg timmert dan Europa.”

Bosch
Daarnaast heeft Bosch zich volgens Wouters na eerdere uitlatingen over het bouwen van gigafabrieken, teruggetrokken vanwege het hoge risico van de investeringen. Daarnaast maken autofabrikanten zich nog steeds zorgen over de intrinsieke onveiligheid van de huidige lithium-ion accu’s. “De solid-state accu biedt vele voordelen op de gebieden veiligheid, energie en snelle laad mogelijkheden. Maar helaas wordt de massale productie van deze accu steeds weer opnieuw uitgesteld. Nota bene Panasonic heeft het nu over 2028.”

Of de brandstofcel serieus zal doorbreken is volgens de innovatiemanager van AutomotiveNL afhankelijk van grote investeringen; de prijsdaling die mogelijk is bij grote productie zou op dat vlak een vergelijking met de lithium-ion accu eerlijker maken.

Waterstof als energiedrager heeft vooral voordelen bij voer-, vaar, of vliegtuigen, waarbij erg veel energie meegenomen moet worden. Bij binnen- en interstedelijk transport is dat niet noodzakelijk, maar bij long-haul trucks weldegelijk. Wouters: “Met waterstof kan een hoge actieradius bereikt worden door louter het vergroten van de tanks, vergelijkbaar met diesel. Naast de grootschalige projecten die in de pijplijn zitten in China, Zuid-Korea en Japan wordt ook flink uitgepakt In Zwitserland. Hyundai zal daar 1600 brandstofcel vrachtauto’s leveren tot en met 2025. Dit is een serieuze zet die prijsdalingen teweeg zal brengen en een toekomstige ‘technologische monocultuur’ op basis van louter batterijen onder druk zet.”

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief.

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen.