Volkswagen: Duitsland loopt achter met laadinfrastructuur

ANP | 13-06-2019 | 14:30
Foto: Volkswagen

Europa heeft zeker drie miljoen laadpunten nodig

 

WOLFSBURG - Volkswagen vindt dat de Duitse regering te weinig doet om meer laadpalen te realiseren. Door starre wetgeving in het buurland blijkt het lastig openbare of semi-openbare laadpalen neer te zetten.

Bij appartementen bijvoorbeeld is het nu nagenoeg onmogelijk een laadpaal op de gemeenschappelijke parkeerplaats te zetten. Van de meer dan 100.000 extra openbare oplaadpunten die in het kader van het regeerakkoord tegen 2020 gepland zijn, bestaat er tot op heden slechts een fractie. Duitsland telde eind maart 17.400 laadpunten. Ter vergelijking, Nederland heeft er 42.000.

Volkswagen lanceerde vorige week het plan om voor 2025 verspreid in heel Europa 36.000 laadpunten voor elektrische auto's neerzetten. Zo'n 11.000 laadpunten worden onder de vlag van het merk Volkswagen gerealiseerd. Deze laadpunten komen onder meer bij ongeveer 3000 dealers in grote steden en 4000 grotendeels openbare laadpunten bij fabrieken van Volkswagen. Met het plan is 250 miljoen euro gemoeid.

Daarnaast brengt Volkswagen een snellaadinfrastructuur naar stedelijke gebieden. Eind juni worden in Wolfsburg de eerste 28 niet in het autosnelwegennet gelegen snellaadstations in gebruik genomen.

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen