'Vakantie met e-auto vergt gedegen planning'

ANP | 12-07-2019 | 16:12
Foto: ANP

Vakantie met eauto vergt gedegen planning

 

REEUWIJK - Op vakantie gaan met een elektrische auto naar het buitenland is tegenwoordig goed mogelijk, maar vereist voorbereiding en geduld. Dat zegt Dirk van den Blink van AutoMotivate: Kenniscentrum Elektrische Mobiliteit. Een goede planning van de rit is noodzakelijk omdat er in landen als België, Frankrijk en Duitsland veel minder laadpalen zijn.

Ook de ANWB wijst op het belang van een goede voorbereiding. "Ook in de landen om ons heen neemt het aantal oplaadpunten snel toe. Zorg wel voor apps die je vertellen waar de laadpalen staan", adviseert de bond. Via de website van de ANWB kun je per land de juiste routeapps vinden met informatie over locaties van laadpalen.

Het is raadzaam te overnachten bij een accommodatie met laadfaciliteiten. "Vergeet dan niet de laadpaal te reserveren, anders sta je nog stil" waarschuwt Van den Blink. "Neem sowieso een laadstekker mee die in een regulier stopcontact past. Dan kun je in elke geval wat stroom laden."

Actieradius
Ook de voorbereiding is wezenlijk anders dan bij een brandstofauto, legt Van den Blink die ook bestuurslid is van de Vereniging Elektrische Rijders uit. "Zoek goed uit of je laadpas in Europa op genoeg plaatsen te gebruiken is. Vaak is het raadzaam een extra laadpas met Europese dekking aan te vragen."

Het grootste struikelblok voor een vakantie blijft de actieradius van de elektrische auto. Die kan behoorlijk verslechteren door de buitentemperatuur. Is het erg koud, dan komt de auto beduidend minder ver. Als het te warm is, kan dat het stroomverbruik weer nadelig beïnvloeden", zegt Van den Blink. Ook bergen en de zwaardere belading verkleinen de actieradius. "Het is daarom zaak voldoende marge in te bouwen. Rij de de accu niet helemaal leeg."

Snelladen
Voor e-auto's die minimaal 300 echte kilometers range hebben en de beschikking hebben over een snellaadfunctie is een buitenlandse vakantie goed te doen. "Het snelladen duurt 15-30 minuten. Dat is niet veel langer dan een reguliere stop met een brandstofauto", zeg Van den Blink die zelf etappes van 200-300 kilometer rijdt.

Bij een snellader is het verstandig tot 80 procent op te laden. "Die laatste 20 procent duurt naar verhouding erg lang en het is beter voor de levensduur van de accu." Dat betekent wel, dat je actieradius ook lager is dan thuis, waarschuwt Van den Blink.

Voor auto's die standaard een lagere actieradius hebben, wordt een reis naar het zonnige zuiden een lange exercitie omdat er dan wel erg vaak moet worden gestopt.

 

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief.

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen.