Prijs van accu en brandstofcel kan nog aanzienlijk omlaag

ANP | 15-08-2019 | 16:15
Foto: ANP

Prijs van accu en brandstofcel kan nog aanzienlijk omlaag

 

Een van de belangrijkste obstakels voor de groei van de markt voor waterstof- en accu-auto’s is de prijs. Maar daar gaat snel verandering in komen, zegt Nikolai Ardey, hoofd van Powertrain Development bij Audi in Ingolstadt. "De momenteel nog steeds zeer hoge kosten voor een auto met een brandstofcel - geschikt voor een aandrijving op waterstof - kunnen aanzienlijk worden verlaagd. Als we na 2025 zo’n 100.000 eenheden per jaar bereiken, wat voor een bedrijf als Audi een haalbare omvang is, kun je er nu al van uitgaan dat de prijs van een brandstofcel tot ongeveer een derde of zelfs een kwart kan worden verlaagd."

Volgens de tarieflijsten kost de Toyota Mirai momenteel bijna 80.000 euro, een Hyundai Nexo ongeveer 10.000 euro minder. Een grote kostenfactor is de brandstofcel, omdat er onder andere het zeldzame en dus extreem dure platina voor wordt gebruikt. Volgens professor Christian Mohrdiek, directeur van Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofcellen binnen de Daimler Groep, is platina echter "niet langer de grootste kostenfactor bij de ontwikkeling van de brandstofcel".

Volkswagen

Volkswagen brengt in dit opzicht ook positief nieuws, omdat het bedrijf in samenwerking met Stanford University een nieuw proces heeft ontwikkeld waarmee platina-atomen zeer dun op een koolstofoppervlak kunnen worden gedistribueerd. Dankzij dit nieuwe proces kan de hoeveelheid platina worden gereduceerd tot een fractie, wat logischerwijs de kosten aanzienlijk verlaagt.

Dat zal ook merkbaar worden bij Audi, dat samenwerkt met Hyundai voor de ontwikkeling van serievoertuigen met brandstofcellen. "Tegen 2025 zullen we meer dan 20 elektrische modellen in ons aanbod hebben: Plug-in hybrides, elektrische auto’s en een eerste model met brandstofcellen in kleine series", aldus Audi-baas Bram Schot vorig jaar. "Met het doel om halverwege het volgende decennium het leidende premiummerk voor elektrische auto’s te worden en 800.000 elektrische auto’s per jaar te verkopen." Duidelijk is dat de balans tussen waterstof en accu hier nog duidelijk naar de laatste doorslaat.

Een koper van een elektrische auto - waterstof of accu - moet dieper in zijn zak graven dan een koper van een auto met een verbrandingsmotor. De belangrijkste reden hiervoor is de capaciteit van de batterij. Hoe meer kilowattuur, des te groter het bereik en des te hoger ook de prijs. Daarom kost de accu van een Tesla met een bereik tot 600 kilometer 20.000 euro, terwijl die voor een auto met een halve actieradius maar half zo duur is.

Moderne accu's presteren steeds beter

Er zijn ook grote verschillen in de geschatte levensduur: van 100.000 tot 800.000 kilometer. Hoewel de lithium-ion-accu’s zelfs bij veelvuldig laden nauwelijks capaciteitsverlies hebben, raakt de accu van een auto in de loop van zijn levensduur evenveel laadcapaciteit kwijt als de accu van een mobiele telefoon. Hoe snel deze capaciteitsvermindering plaatsvindt, hangt niet alleen af van het aantal laadcycli, maar ook van de manier waarop de accu wordt opgeladen: via snelladers of op normale snelheid. Ook factoren als buitentemperatuur en rijstijl spelen een rol. Na ongeveer acht tot tien jaar zijn de accu’s nog steeds functioneel, maar na verloop van tijd neemt de laadcapaciteit af tot 70 à 80 procent.

Moderne accu’s presteren op dit vlak trouwens steeds beter. Maar zelfs los daarvan is het goed te realiseren dat accu’s die niet meer in auto’s worden gebruikt, nog altijd hun waarde houden. Ze kunnen bijvoorbeeld voor particulier of industrieel gebruik dienen als tussenopslag voor elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen, bijvoorbeeld om het overschot van wind- of zonne-energiecentrales op te slaan, en deze op een later tijdstip terug te voeren naar het net. Dat hergebruik is sowieso slim: op dit moment wordt slechts de helft van de gebruikte accu’s gerecycled en gaan we gewoon door met het winnen van lithium - tegen hoge kosten.

Sponsstructuur

Er zijn ook andere ontwikkelingen die de toekomst van de batterij positief beïnvloeden. Het Amerikaanse bedrijf EnZinc ontwikkelt een speciale nikkel-zinkbatterij als alternatief voor de lithium-ion batterij. De 3D zinken sponsstructuur van de batterij maakt het mogelijk om meer dan drie keer de energie van loodzuuraccu’s te leveren met twee tot drie keer de levensduur, terwijl de kosten ongeveer gelijk blijven. Vergeleken met lithium-ionbatterijen biedt het dezelfde energie en levensduur tegen ongeveer de helft van de kosten. Volgens het Californische bedrijf is de batterij volledig recyclebaar en veel veiliger in gebruik dan lood- of lithiumbatterijen.

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen