Mobiliteit van de toekomst: batterijen of waterstof… of beide?

ANP | 22-08-2019 | 09:52
Foto: ANP

Mobiliteit van de toekomst batterijen

 

Op dit moment staat de auto op batterijen nog steeds in het middelpunt van de aandacht van autofabrikanten - als het vervoermiddel voor de toekomst. Sinds kort zijn "waterstof" en "brandstofcelauto" echter steeds populairder aan het worden in het nieuws over de mobiliteit van de toekomst.

Er worden tal van studies gepubliceerd die aantonen dat het ene of andere type aandrijfsysteem superieur is. Maar als je deze studies nader bekijkt, is het ook duidelijk dat ze meestal in opdracht van vertegenwoordigers van het ene of het andere kamp zijn uitgevoerd - zelfs als ze door onafhankelijke instellingen worden uitgevoerd.

Duidelijk is dat de benzine- en dieselmotor richting uitfasering gaan, maar welke kant gaat de toekomst van de mobiliteit op, naar de batterij of naar de brandstofcel? Daarvoor is een aantal elementen van belang.

Kosten waterstof

Eerst maar eens de kosten. Hoe zit het met het tanken van batterijen en waterstof? De laatste kost momenteel zo’n 9,50 euro per kilo. Het verbruik ligt rond de 1 kilo per 100 kilometer, wat betekent dat de H2-auto niet goedkoper is dan een conventionele verbrandingsmotor. Voorde accu-aangedreven auto ligt dat anders. Volgens een ADAC-berekening is zo’n elektrische auto 30 euro per maand goedkoper als je uitgaat van een prijs van 1,30 euro per liter brandstof en 28 eurocent per kilowattuur elektriciteit. Een punt dus voor de accu-auto.

Het volgende element gaat net zo duidelijk naar de accu-auto: de oplaadmogelijkheden. In Duitsland zijn er meer dan 15.000 oplaadpunten voor accu-auto’s en slechts 71 brandstofpompen voor waterstof. In Nederland is dat verschil nog vele malen groter, vooral vanwege de vele tienduizenden oplaadpunten, zowel particulier als publiek. Nog los van het aloude stopcontact, dat altijd nog als backup kan dienen. Daar staat in Nederland slechts een handvol waterstofpompen tegenover. Er zijn nog jaren van (markt)ontwikkeling nodig om dat te veranderen.

Snel tanken

De brandstofcelauto daarentegen wint tijd bij de waterstofpomp en kan net zo snel worden bijgetankt als een benzine- of dieselmotor: in zo’n drie tot vijf minuten. Het opladen van een accuauto is afhankelijk van de capaciteit van de accu en het type lading. Thuis duurt het tussen de 8 en 14 uur, bij een openbaar snellaadstation tussen de 30 en 60 minuten, als de auto geschikt is voor deze laadstations.

Actieradius

Qua actieradius komen de accuauto’s dichter in de buurt van de ongeveer 500 kilometer dan waterstofauto’s - of hebben ze deze al ingehaald. Met de huidige Tesla Model 3 kun je, afhankelijk van je rijstijl, ongeveer 560 kilometer rijden zonder dat je hoeft op te laden. Dat lijkt dus op een gelijkspel op dit punt. De Helmondse Lightyear One beweert trouwens onder gunstige omstandigheden zelfs tegen de 800 kilometer zonder stopcontact te kunnen rijden. Maar van die auto is slechts een prototypebeschikbaar, dus dat telt nog niet.

Milieu

Wat de milieuvriendelijkheid betreft, zijn beide aandrijvingsvormen in veel landen gelijkaardig, aangezien de elektriciteitsproductie in beide gevallen even schadelijk of gunstig is voor het milieu. Alles hangt af van de overwedgende elektriciteitsmix in het betreffende land: er zijn grote verschillen tussen het kernenergie-gedomineerde Frankrijk en het door kolen bepaalde Duitsland bijvoorbeeld. En de discussie in Nederland over de enorme verschillen tussen rode, blauwe en groene waterstof spreekt ook boekdelen.

Daarbij moet ook meegenomen worden dat waterstof altijd nog naar de tankstations moet worden getransporteerd (tenzij de productie direct naast het station plaatsvindt), wat een extra belasting voor het milieu betekent. Ook moeten deze tankstations eerst nog maar eens worden opgezet. De bouw ervan kost ongeveer 1 miljoen euro per stuk, terwijl de accu-auto’s alleen nog maar hoeven te worden opgeladen door extra oplaadpunten op te zetten. Weer een voordeel voor de batterij dus.

Stroomnet

Tot slot is er het "gevaar" dat een overstap naar elektrische auto’s zou leiden tot een ineenstorting van de energienetwerken. Volgens berekeningen is er 100 kilowattuur energie nodig om tien liter brandstof te produceren, of het nu diesel of benzine betreft, van de bron tot de benzinepomp. Met deze tien liter kan een auto met een verbrandingsmotor gemiddeld 100 kilometer afleggen. Met dezelfde inspanning zou een Tesla vijf keer zo ver reizen, of vijf elektrische auto’s zouden elk 100 kilometer afleggen. En aangezien elektrische auto’s de voertuigen met interne verbrandingsmotoren zouden vervangen en niet aan het totale aanbod zouden worden toegevoegd, zou alle energie die niet langer nodig zou zijn om benzine of diesel te genereren, kunnen worden gebruikt voor het opladen.

Kortom: op dit moment ligt de accu-auto nog iets voor, maar waterstof heeft zeker ook bepaalde voordelen. Misschien heeft Mercedes het wel het beste begrepen met de GLC F-CELL, die brandstofcel- en accutechnologie combineert tot een plug-in hybride.

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen