Formula E: van kansloos naar publiekstrekker

ANP | 09-05-2019 | 13:49
Foto: ANP

 

PARIJS - Een raceserie met auto’s die nauwelijks sneller waren dan een sportwagen en waarvan de elektrische motoren slechts een beetje zoemden in plaats van oorverdovend geluid te maken? Dat kan niet waar zijn. En waar gaat dat allemaal over? Is het niet genoeg dat de Formule 1 in 2009 de eerste raceserie werd die met het KERS systeem een nieuwe weg ingeslagen is op het gebied van hernieuwbare energie? Moet je echt overdrijven en proberen te racen met volledig elektrische motoren die niet eens een volledige raceafstand meegaan?

Kortom: toen de revolutionaire, volledig elektrische raceserie Formula E op 13 september 2014 in Beijing van start ging, werd het belachelijk gemaakt door die-hard racefans en werd het kansloos genoemd.

De meerderheid van de oude race- en Formule 1-fans zal dat waarschijnlijk nog steeds denken, maar er is intussen ook een verandering te zien. “Ik kan niet in de toekomst kijken, maar met deze technologie op de achtergrond lijkt het erop dat de Formule E de juiste serie is om in te racen”, aldus ex-Formula 1-coureur Nick Heidfeld tijdens een Formule E-presentatie in Londen. “Iedereen met wie je praat, inclusief de sponsors, lijkt erg geïnteresseerd te zijn omdat het allemaal veel groener is. Daarom vind ik het leuk, omdat het iets groots kan worden.”

Een andere ‘echte racer’, viervoudig Formule 1-kampioen Alain Prost, zag meteen het teken aan de wand en is sinds het begin zijn eigen Formule E-team gaan opbouwen. En de viervoudig kampioen is niet de enige grote naam. Andretti Motorsport uit de VS, SuperNova, DAMS en Audi Sports Abt zijn er al vanaf het begin bij, net als Richard Branson met Virgin.

Laatstgenoemde, echter, wordt ook vaak aangehaald als een negatief voorbeeld van het feit dat de Formule E grotendeels bestond uit mensen die het niet hebben gehaald in de Formule 1. In seizoen 1 greep een aantal voormalige Grand Prix-coureurs ook hun kans in de Formule E, zoals Jarno Trulli, Sébastien Buemi, Bruno Senna, Jaime Alguersuari, Lucas di Grassi, Karun Chandhok, Franck Montagny, Stéphane Sarrazin, Vitantonio Liuzzi, Jean-Eric Vergne, Charles Pic, Scott Speed, Justin Wilson, Takuma Sato, en Nick Heidfeld.

Veel fans die de races in de eerste vier seizoenen hebben gevolgd, zijn echter van gedachten veranderd en zien een mooie toekomst voor de Formule E. Het grootste voordeel is niet langer alleen een veelbelovende groene technologie die oorspronkelijk de focus van de serie was. Formule E-races zijn echt spannend, ook al hebben de auto’s (nog steeds) weinig vermogen in vergelijking met de Formule 1.

“Herinner je je nog de mobiele telefoons toen ze nog zowat een kilo wogen? Daar zijn wij nu. Maar we namen de beslissing om te sprong te wagen, uit principe. We voelen ons pioniers”, zei de oprichter van de serie, Alejandro Agag, in 2014. “We hebben de beslissing genomen om ervoor te gaan voordat de technologie klaar was. Natuurlijk hadden we nog 10 jaar kunnen wachten op de perfecte oplossing, maar dan zou waarschijnlijk iemand anders het al gedaan hebben.”

Racen in stadscentra

Formule E-races vinden doorgaans plaats op tijdelijke stratencircuits in de stadscentra. Doel daarbij is het evenement naar de toeschouwers te brengen zonder dat deze lange afstanden af hoeven te leggen naar circuits in een of andere uithoek. Naast Beijing stonden metropolen zoals Parijs, Londen, Rome, Berlijn, Hong Kong, Mexico City, Marrakech, Santiago en New York City door de jaren heen op de racekalender.

“Toen ik in Beijing was”, kijkt Agag terug, “was het mijn droom om het het jaar daarop op dezelfde plek misschien nog een keer te doen. In plaats daarvan zijn we aan het uitbreiden, bijvoorbeeld in Brooklyn, op een geweldige locatie om te racen op een markt waar veel mensen het hebben geprobeerd maar heel weinig mensen het gehaald hebben.” Inderdaad, ex-Formula 1 baas Bernie Ecclestone droomde al van een Grand Prix van Amerika voor de skyline van de “Big Apple” in 2012 - iets wat de topklasse tot op de dag van vandaag niet heeft kunnen realiseren.

Het liefste zou Agag in Manhattan zelf gaan racen. “We willen elektrische mobiliteit bevorderen. We willen de stad minder vervuild maken. En dat kan met elektrische auto’s. Ik denk dat dat symbool van de Formule E, de elektrische race, dat hier in de stad kan laten zien.”

Duurzaamheid

Dat is waar het in de Formule E allemaal om draait. “Het feit dat je in deze steden bent, geeft een heel sterk signaal af dat de elektrische auto een oplossing is voor de mobiliteit in de stad en dat de vervuiling in steden echt kan worden uitgedaagd door elektrische auto’s. Dat is de boodschap die we willen brengen. De kernwaarden van de Formule E zijn duurzaamheid, efficiëntie en technologische vooruitgang, en de serie is bedoeld als een omgeving voor de ontwikkeling van elektrische auto’s voor de auto-industrie.

In seizoen 5 zijn in totaal negen fabrikanten aan boord - waaronder Renault, Audi, BMW, Mercedes (momenteel nog als HWA), Jaguar en Nissan. De nieuwe accu’s zijn van McLaren Applied Technologies en de tijden dat de coureurs midden in de race moesten overstappen op een volledig opgeladen auto als gevolg van lege accu’s zijn voorbij. De auto’s hebben ook snelheid gewonnen en accelereren ze met 250 kW in 2,8 seconden van 0-100 km/u; hun maximumsnelheid is 280 km/u.

Nico Rosberg, Formule 1 Wereldkampioen 2016, gelooft in een fusie van Formula 1 en E: “Formule E heeft de rechten van elektrische motoren in formulewagens voor de komende 20 jaar. Daarom kan ik me een fusie van beide series goed voorstellen. Ze hebben ook dezelfde eigenaar. Dat zou logisch zijn. Niet morgen, maar overmorgen.”

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen