Elektrische Volkswagens rond accu gebouwd

ANP | 24-04-2019 | 13:32
Foto: ANP

Volkswagen elektrisch rijden e-nieuws

 

SALZGITTER - De accu van de nieuwe elektrische Volkswagens gaat net zo lang mee als de auto zelf. Dat zegt Frank Blome. Hij staat aan het hoofd Volkswagen Center of Excellence for Battery Cells. Dit onderdeel van Volkswagen houdt zich bezig met onderzoek naar accu's. Blome begrijpt dat er nog veel vragen bestaan over elektrisch rijden en dat er scepsis bestaat over levensduur van de accu's.

"Voor onze nieuwe elektrische modellen hebben we de auto in wezen rond de accu gebouwd. Dus er is voldoende ruimte om de stroom op te slaan. Hierdoor kunnen we een bereik van 550 kilometer realiseren, en dit tegen betaalbare prijzen."

Vroeger werden de batterijmodules op verschillende plaatsen in de auto verdeeld, maar nu is de batterij compact tussen de assen in de onderkant van de auto geplaatst. "Dit betekent dat we een centraal verdeelpunt voor de energie hebben. Het is een van de grote voordelen van ons nieuwe MEB elektrische aandrijfplatform."

De accusystemen in onze nieuwe e-modellen zijn plat en bevinden zich tussen de assen in de onderkant van het voertuig. "Ze hebben een beetje de vorm van een reep chocolade. Elk batterijsysteem bestaat uit een variabel aantal batterijmodules, die op hun beurt bestaan uit individuele cellen. Het voordeel van deze modulaire opbouw is de flexibiliteit. Hoe groter de actieradius van de auto, hoe meer modules we in het accusysteem opnemen. Maar de basisstructuur is altijd dezelfde. Dit maakt onze productie zowel variabel als kostenefficiënt."

Accuduur
"Ons doel is altijd dat onze accu's net zo lang meegaan als de auto's. Wij garanderen een minimale capaciteit van 70 procent voor acht jaar of 160.000 kilometer. Maar bestuurders kunnen ook de levensduur van een accu beïnvloeden. Normaal opladen is beter voor de accu's dan snel opladen en het opladen van de accu's tot 80 in plaats van 100 procent verhoogt ook de levensduur. Veel klanten hebben de neiging om korte afstanden af te leggen, zoals naar het werk of winkelen. De accu hoeft daarvoor niet 100 procent te worden opgeladen. "

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen