Elektrische raceauto ID.R test op Nordschleife

ANP | 27-05-2019 | 12:49
Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Nieuws - Elektrische raceauto ID.R test op Nordschleife N√úRBURGRING - 20,8 kilometer, 73 bochten, veel hoogtevers

 

NÜRBURGRING - 20,8 kilometer, 73 bochten, veel hoogteverschillen: de Nürburgring-Nordschleife. Volkswagen heeft een van de meest iconische circuits ter wereld gekozen voor zijn volgende recordpoging met de volledig elektrische Volkswagen ID.R. Het huidige record voor elektrische voertuigen staat op 6:45.90 minuten en werd in 2017 door de Britse coureur Peter Dumbreck in een NIO EP9 gevestigd.

Romain Dumas zal de man aan het stuur van de ID.R. zijn. De Fransman is vier keer winnaar van de 24-uursrace op de Nürburgring. "De Nürburgring Nordschleife is mijn favoriete circuit. Hoewel ik er duizenden kilometers heb gereden, krijg ik altijd kippenvel als ik de pitstraat voor het eerst verlaat", zegt Dumas.

"Een belangrijke plek voor een goede rondetijd is de 'Flugplatz'. Deze combinatie van een hobbel en een bocht naar rechts moet je met veel snelheid afleggen, want het wordt gevolgd door een lang stuk op vol gas. Je kunt hier veel tijd winnen", legt Dumas uit. De 41-jarige geeft ook aan dat 'Flugplatz' met een prototype sportwagen als de ID.R bijzonder lastig is. "De aerodynamica van de ID.R wordt zeer sterk bepaald door de luchtstroom onder de vloer van de auto."

Een van de meest opvallende onderdelen van de Nürburgring Nordschleife is de "Caracciola-Karussell", zegt Dumas. "Tegenwoordig vind je op geen enkel ander circuit zo'n steile bocht als deze", zegt Dumas. "Het is een van de langzaamste stukken van de Nordschleife. Helaas is de baan hier zo ongelijkmatig dat ik met de ID.R op het vlakkere deel van de baan aan de buitenkant blijf staan. De ID.R ligt zo laag dat het risico dat de voorvleugel de grond raakt en in de steile bocht beschadigd raakt, te groot is".

Een ander belangrijk punt in de achtervolging van het ronderecord voor elektrische auto's is "Döttinger Höhe", een drie kilometer lange rechte lijn aan het einde van de Nordschleife. Het energiebeheer aan boord van de racewagen is zo ontworpen dat de lithium-ionenaccu's voldoende reserve hebben voor de laatste spurt om Dumas in staat te stellen om voluit naar de finish te rijden. Mocht Dumas een perfecte ronde samenstellen, dan zal hij een gemiddelde snelheid van meer dan 185 kilometer per uur halen.

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief.

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen.