'Elektrische auto's niet gevaarlijker dan brandstofauto's'

ANP | 13-08-2019 | 10:14
Foto: ANP

Leaserijder rijdt vaker elektrische auto

 

Een ontploffend waterstof-tankstation, een brandende Tesla, angsten van reddingswerkers om een elektrische auto met panne aan te raken: het zijn dit soort incidenten die de discussie over de veiligheid van moderne autovarianten telkens weer nieuw leven inblazen. Ten onrechte, zeggen de experts: zowel auto’s op accu’s als die op waterstof zijn minstens zo veilig als traditionele benzine- of dieselmotoren.

Een paar weken geleden stond voor de tweede keer in relatief korte tijd een Tesla Model S in brand en dat leidde ineens tot een fel debat over de veiligheid van elektrische auto’s. Een ander groot onderwerp is de vraag wat er gebeurt bij een ongeval. Wat is het risico op brand? Volgens een rapport van ADAC is dat "relatief laag, omdat elektrische auto’s bij een ongeval even veilig zijn als conventionele auto’s en het hoogspanningssysteem na een ongeval standaard wordt uitgeschakeld wanneer de airbag wordt geactiveerd".

De Duitse Automobile Club heeft een crashtest uitgevoerd van de elektrisch aangedreven Volkswagen e-up! samen met de normale VW en heeft beide auto’s uiteindelijk 5 sterren toegekend. De elektrische uitschakeling van het hoogspanningssysteem in de e-up! reageerde binnen enkele milliseconden op het ongeval en zorgde ervoor dat de verbindingskabel tussen de accu en de hoogspanningskabels via een relais naar de elektrische aandrijving werd losgekoppeld. "De batterij ontstak niet, er was geen risico op brand."

Waterstof

Consumenten maken zich ook zorgen over de veiligheid van waterstofauto’s, vooral na de explosie van een waterstoftankstation in Noorwegen ongeveer een maand geleden. Fabrikanten beweren bij hoog en laag dat auto’s met brandstofcellen niet gevaarlijker zijn dan conventionele diesel- of benzinevoertuigen. Integendeel. "Zelfs als waterstof licht ontvlambaar is, is er geen verhoogd risico in het geval van een ongeval. Voertuigen op waterstof zijn veiliger dan conventionele benzinevoertuigen", benadrukt Toyota op zijn website. "Een test van de Universiteit van Miami toont het aan: waterstof explodeert niet."

"Nadat de wetenschappers een benzinetank en een watertank hadden laten lekken, staken ze de voertuigen in brand. Hoewel er een flinke vlammenstraal op de waterstoftank ontstond, schoot deze volledig naar boven en ging dus zeer snel naar buiten de auto," leggen de Japanners uit. "Het grootste deel van de auto bleef daardoor onbeschadigd. Waterstof verdampt snel en de voertuigcabine is ook beschermd tegen waterstoflekkage. De benzinemotor daarentegen brandde volledig uit."

Een lek in de waterstoftank, dat tot brand kan leiden, is daarnaast ook nog eens zeer onwaarschijnlijk. En zelfs áls er een lek zou ontstaan, zouden de sensoren de ontsnappende waterstof detecteren en schakelt het voertuig automatisch uit, zo blijkt uit de test.

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen