Dit zijn de 5 belangrijkste vragen over elektrisch rijden

ANP | 09-10-2019 | 13:27
Foto: ANP

Dit zijn de 5 belangrijkste vragen over elektrisch rijden

 

Met tientallen nieuwe plug-in hybrides en elektrische modellen op komst, duizelt het de consument soms. Dit zijn de vijf meest prangende vragen over elektrisch rijden.

1. Welke soorten elektrische auto’s zijn er?

Een hybride combineert een verbrandingsmotor met een elektromotor, waarbij de accu wordt opgeladen door regeneratie van remenergie. Bij een plug-in hybride valt de accu ook op te laden via een extern punt. De volledig elektrische auto heeft alleen een elektromotor en daar gaat het opladen van de accu’s kan alleen via een stopcontact of laadpunt. Voor 2030 heeft de Europese Commissie als doelstelling dat veertig procent van alle nieuwe voertuigen maximaal vijftig gram CO2 per kilometer uitstoot.

2. Waar kan een elektrische auto worden opgeladen?

Naar schatting staat zeventig procent van alle laadpunten op privéterrein of bij bedrijven, maar het netwerk van openbare stations groeit met de dag. In de EU zijn nu zo’n 100.000 laadpunten en de Europese Unie wil dat in 2025 hebben uitgebreid naar twee miljoen. Verder neemt de laadsnelheid van elektrische auto’s snel toe. Deze bedraagt bijvoorbeeld bij de SEAT el-Born 47 minuten om een actieradius van 420 kilometer te geven. Volgend jaar worden in Europa 400 350-kW snellaadstations geopend, met een tussenliggende afstand van 120 kilometer.

3. Hoe groot is de gemiddelde actieradius?

Met de hedendaagse accu’s ligt deze tussen de 200 en 400 kilometer en in tegenstelling tot auto’s met een benzine- of dieselmotor, verbruiken elektrische auto’s in de stad minder energie.

4. Is een elektrische auto geheel emissievrij?

Qua rijden wel. Berekend over de gehele levenscyclus van het voertuig ligt de emissie zeventien tot dertig procent lager dan bij een auto op benzine of diesel. Wanneer de gebruiker bijlaadt met groene stroom, zoals wind- of zonne-energie, bedraagt het verschil bijna negentig procent.

5. Is een elektrische auto duurder dan een gewone auto?

Volkswagen wil de elektrische auto toegankelijk maken voor ‘voor miljoenen mensen, in plaats van miljonairs’. Technologische ontwikkelingen drukken de prijs van elektrische voertuigen. De laatste tien jaar is een accu bijvoorbeeld tachtig procent goedkoper geworden, bovendien ligt de prijs van stroom lager dan die van benzine en diesel en valt het onderhoud van een elektrische auto goedkoper uit. Veel landen stimuleren de verkoop van elektrische voertuigen via subsidies en belastingvoordelen, terwijl sommige steden gratis parkeermogelijkheden bieden.

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen