De strijd om de autobatterij: de wereld tegen China

ANP | 30-04-2019 | 16:15
Foto: ANP

 

EINDHOVEN - Sinds in 1991 de eerste lithium-ionbatterijen op de consumentenmarkt kwamen, zijn ze alomtegenwoordig in telefoons, laptops en zelfs e-sigaretten. Met de opkomst van elektrische auto’s - de wereldwijde verkoop bedroeg in 2017 voor het eerst meer dan 1 miljoen stuks - stijgt de vraag naar lithium-ionen enorm.

De positie van Europa op de automarkt wordt ernstig op de proef gesteld door de overgang naar e-mobiliteit. Batterijen zijn goed voor 40 procent van de waarde van de auto, maar de productie van die accu’s wordt gedomineerd door Azië.

Europa daarentegen heeft niet eens een eigen batterijproducerende industrie. In reactie daarop hoopt de Europese Commissie een sterke en duurzame batterij-industrie op te bouwen in het kader van een initiatief dat de Europese Alliantie voor Batterijen - European Battery Alliance - heet en waar Volkswagen een belangrijke trekker van is.

Europese Battery Alliance

De EBU gaat zich bezighouden met alle aspecten van de batterij waardeketen, van de grondstoffen via celtechnologie tot recycling. Het belangrijkste doel is om een veel bredere kennis op te bouwen over batterijcel-productie. Ook is er aandacht voor ontwikkeling en engineering van industriële productietechnologie zodat duurzame, klimaatvriendelijke en concurrerende batterijcel-productie in de Europese Unie mogelijk wordt.

De EU heeft hier ook behoorlijk wat geld voor over. Het onderzoeksfonds Horizon 2020 van de EU heeft 200 miljoen euro gereserveerd voor batterijprojecten. Daarnaast is 800 miljoen euro beschikbaar voor de financiering van demonstratie-installaties voor de bouw. Het Europees Fonds voor strategische investeringen is beschikbaar voor de medefinanciering van de miljarden euro’s die nodig zijn voor de bouw van equivalenten van Tesla’s ‘gigafactory’, de grootschalige batterijcelproductiefaciliteit in Nevada.

Europa

Doel van de EU is om tussen de 10 en 20 gigafabrieken te creëren. Als de EU dat doel bereikt, zou Europa in 2026 goed zijn voor ongeveer 15 procent van de wereldwijde productiecapaciteit.

In sommige landen wordt al vooruitgang geboekt. De Poolse fabriek van LG Chem, die in 2018 werd geopend, is bezig de productiedoelstellingen zevenmaal te verhogen. De Zweedse Northvolt is van plan 4,13 miljard euro uit te geven aan een Scandinavische fabriek en het Duitse TerraE heeft twee fabrieken in Duitsland aangekondigd. Volkswagen trekt samen op met Northvolt.

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen