BOVAG vindt overheid te wispelturig bij stimulering e-auto

ANP | 24-10-2019 | 14:30
Foto: ANP

 

BOVAG heeft forse kritiek op de last-minute wijzigingen van de overheid bij de stimulering van elektrisch rijden. Dit zogeheten 'hand-aan-de-kraan'-principe, waarbij het rijk jaarlijks pas op Prinsjesdag de stimulering van zero-emissie via de autobelastingen wil aanpassen, zorgt voor te grote onzekerheid in onder meer de autobranche, zegt BOVAG.

"Dit plaatst werkgevers (met hun mobiliteitsbeleid), investeerders (in waterstof- en (snel)laadstations), leasemaatschappijen, auto bedrijven en hun klanten, en importeurs voor de onmogelijke opgave in slechts drie maanden op aanpassing van het EV-stimulering instrumentarium te anticiperen", schrijft BOVAG in een reactie op het Klimaatakkoord dat de brancheorganisatie wel heeft getekend.

"Vanwege de lange levertijden van elektrische auto's heeft de markt echter tenminste een jaar nodig om wijzigingen op de nieuwe EV-markt goed te kunnen verwerken. In het algemeen geldt dat BOVAG onverminderd vasthoudt aan een overheidsbeleid voor autobelastingen met afspraken en regels die tenminste vier jaar beslaan. BOVAG heeft dit, mondeling en op schrift, laten weten aan het kabinet, zo staat in de schriftelijke reactie.

Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: "Een overheid die jaarlijks aan de knoppen draait, is voor de BOVAG-bedrijven, hun klanten en de rest van het bedrijfsleven onwerkbaar. En zal voor veel onrust en terughoudendheid op de markt zorgen, waarmee versnelde vergroening van het wagenpark juist wordt tegengewerkt. Een averechts effect dus."

Aanschafsubsidie

Een andere kanttekening van BOVAG betreft de EV-aanschafsubsidie voor particulieren. Dat jaarbudget mag wat BOVAG betreft geen remmende werking hebben op de aanschaf van elektrische auto's. Daarom moet het mogelijk zijn bedragen uit latere jaren naar voren te halen, als de jaarlijkse subsidie uitgeput dreigt te raken. Mocht de subsidiepot eerder leeg zijn dan einde looptijd (2024), dan wil BOVAG verruiming van het beschikbare budget. Belangrijk is verder dat bij stimulering niet alleen gekeken wordt naar elektrisch voertuigen, maar naar alle aandrijftechnieken met lage CO2-emissie, dus ook aandacht voor de PHEV's, hybride auto's en biofuels.

BOVAG doet ook de aanbeveling de bpm te blijven afbouwen, als opmaat naar betalen naar gebruik, maar vooral omdat afbouw van de bpm bijdraagt aan de verjonging van het wagenpark, en dientengevolge verlaging van de CO2-uitstoot.

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen