'ADAC schat voordelen elektrisch rijden veel te laag in'

ANP | 12-11-2019 | 12:48
Foto: ANP

ADAC schat voordelen elektrisch rijden veel te laag in

 

ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, is veel te negatief over elektrisch rijden en e-auto's. Dat zegt onderzoeker Auke Hoekstra van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij heeft de ADAC aangesproken op hun expert tool die volgens hem "een onrealistisch negatief beeld van het elektrische voertuig schetst". Hoekstra heeft de vijf onjuiste beweringen op een rij gezet die ADAC doet op basis van Joanneum Research Life (JRL).

1. Overdrijven uitstoot CO2 bij productie accu's

"JDL schat de uitstoot op basis van één verouderde bron, terwijl de productie in zeer grote fabrieken tien keer minder energie verbruikt dan ze denken. Deze metriek wordt uitgedrukt in kg kooldioxide-equivalent die per kWh batterij wordt uitgestoten. JBL gaat uit van 163 kg per kWh. Ik laat zien waarom meer huidige bronnen me ertoe hebben gebracht om 65 kg per kWh aan te nemen."

2. Het onderschatten van de levensduur van de batterij.

"JDL schat dat de batterij na 150.000 kilometer vervangen moet worden. Maar uit de statistieken van de huidige Tesla-rijders blijkt dat de batterij 500.000 tot 800.000 kilometer meegaat en nieuw onderzoek toont aan dat de levensduur van lithiumbatterijen snel verbetert. Uit onderzoek blijkt ook dat auto’s in Duitsland ongeveer 225.000 kilometer in gebruik zijn. En dan laten we nog buiten beschouwing dat veel auto’s in landen als Polen een nieuw leven krijgen. Of dat recycling en tweede levensverwachtingen voor accu’s, zoals ze in hun onderzoek aangeven, veel verder gaan dan hun conservatieve schattingen aangeven."

3. Elektriciteit wordt wel steeds schoner

"ADAC gaat ervan uit dat het elektrische voertuig voor altijd op dezelfde ‘mix’ zal rijden. Dit is eenvoudigweg een verkeerde veronderstelling. Dit betekent dat de ADAC-hypothese van 608 gram CO2 per kWh elektriciteit vervangen moet worden door 295 gram CO2 per kWh."

4. Onrealistische tests voor energieverbruik

"JRL gaat ervan uit dat een dieselvoertuig 4,7 liter per 100 km zal gebruiken. Hoewel dit voor sommige auto’s in de brochure misschien wel het geval is, brengt de meting in de echte wereld je dichter bij 7,3 liter per 100 km."

5. Diesel heeft beperkingen

"Met diesel kun je de uitstoot in een hernieuwbare toekomst met ongeveer 40 procent verminderen, maar met elektriciteit kom je op een reductie van ongeveer 95 procent."

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen