200 kilometer lange testbaan voor autonoom rijden

ANP | 23-05-2019 | 16:49
Foto: ANP

Volkswagen e-Nieuws - 200 kilometer lange testbaan voor autonoom rijden

 

HAMBURG - Het zal nog wel even duren voordat autonoom rijden deel gaat uitmaken van het dagelijks leven in Europa. De nieuwe systemen waarmee auto’s, vrachtwagens en bussen zonder chauffeur hun weg kunnen vinden op de weg en in het doorgaande verkeer zijn op dit moment nog niet geschikt voor dagelijks gebruik. Om ervoor te zorgen dat de autonome voertuigen langzaam maar zeker snelheid gaan halen, worden er steeds vaker testbanen ingericht waar ze kunnen oefenen.

Op de snelweg tussen Helmond en Eindhoven vinden geregeld proeven plaats, maar daarvoor moet al het andere verkeer worden stilgelegd. In Duitsland worden ook op verschillende plekken tests uitgevoerd. Zo rijden er sinds mei 2018 over de L418 in Wuppertal auto’s die zichzelf besturen. Tegelijkertijd is in Bad Birnbach in Beieren de eerste autonome lijnbus van de Deutsche Bahn op de weg gestuurd. Er zijn testbanen in Berlijn, op de A39 en L293 in Nedersaksen, in Düsseldorf en bij Sylt. Rondom het knooppunt van de Holledau-snelweg op de A9 en de A93 in Beieren is er sinds september 2015 de zogenaamde Digital Test Field Autobahn, waar nieuwe systemen en technologieën in het echte verkeer kunnen worden getest.

e-Golfs in Hamburg

Sinds begin april 2019 zijn er twee testbanen in Hamburg bijgekomen. Sindsdien rijden er vijf e-Golfs op een drie kilometer lang gedeelte van (openbare) testbaan. De baan werd speciaal uitgerust met de hiervoor benodigde technologie, de auto’s hebben naast laserscanners ook camera’s, radar en ultrasone sensoren aan boord.

En sinds begin april rijden er in het drielandengebied van Duitsland, Luxemburg en Frankrijk - in het zuiden van Luxemburg, in de regio Metz in Frankrijk en in delen van het Saarland - ook testauto’s op de weg om te leren hoe om te gaan met uitdagingen zoals afwijkende verkeerslichten, bewegwijzering of mobiele telefoonsystemen. Ze hebben een gebied tot hun beschikking met 200 kilometer aan autowegen in de drie landen samen. Uiteraard is er voorlopig bij alle tests altijd een menselijke bestuurder aan boord die op elk moment kan ingrijpen.

Grensoverschrijdend

Een van de doelstellingen van het grensoverschrijdende testgebied is te kijken of de autonome auto’s ook onder verschillende verkeersregels en -tekens in de afzonderlijke landen hun weg weten te vinden. In Frankrijk, bijvoorbeeld, zijn er geen stopstrepen bij verkeerslichten en ook geen gele markeringen. De verkeerslichten springen er van rood naar groen zonder eerst ook naar oranje te gaan, zoals in Duitsland. Ook de verkeersborden zien er telkens anders uit. Maar de toekomst is al begonnen in de testregio: de eerste intelligente verkeerslichten communiceren al volop met elkaar.

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen