Brandbox

Vanaf 2019 een laadpaal bij elk nieuw huis?

Als het aan de Europese Unie ligt, behoren laadpalen vanaf 2019 tot de standaarduitrusting van elk nieuw appartement of elke nieuwe woning. Volgens de EU is deze maatregel noodzakelijk om een soepele overgang naar elektrisch rijden te realiseren.

Elektrisch rijden heeft de toekomst volgens het huidige kabinet Rutte en nu ook volgens de Europese Unie. Er is wel nog heel wat werk aan de winkel. Hoewel het aantal laadmogelijkheden afgelopen jaren flink toenam, is het nog niet voldoende. Door het voorstel van de EU moet dat veranderen. Alle woningen en appartementen die vanaf 2019 gebouwd en verbouwd worden, moeten standaard uitgerust worden met een laadpaal.

Werk aan de winkel
Maar er moet meer gebeuren dan het realiseren van een uitgebreid netwerk van laadmogelijkheden. Het is ook van belang dat de stroom waarmee de auto's worden opgeladen, daadwerkelijk groen wordt opgewekt, door bijvoorbeeld zonne- of windenergie. Anders pakt het milieuvoordeel van elektrische auto's ten opzichte van benzine- en dieselauto's heel wat minder rooskleurig uit. Daarnaast moet er gewerkt worden aan een systeem waarbij elektriciteit die niet gebruikt wordt, teruggaat naar het netwerk om zo in te kunnen spelen op pieken en dalen in vraag en aanbod.

Verbod op fossiele brandstoffen vanaf 2035
Minister Kamp presenteerde onlangs de plannen van het kabinet. Er wordt anderhalf miljoen euro extra gereserveerd voor het realiseren van 3.000 extra laadpalen. Op dit moment zijn er meer dan 25.000 openbare oplaadpunten in ons land. Het kabinet vindt daarnaast dat alle nieuw verkochte auto’s in 2035 op elektriciteit of waterstof moeten rijden. Veel Tweede Kamerleden reageerden kritisch op dit voorstel. Ze zijn teleurgesteld in de plannen van de minister, die in hun ogen niet ver genoeg gaan. Een deel van de parlementsleden pleit al voor een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto's vanaf 2025, tien jaar eerder. Maar dat is volgens Kamp geen haalbare kaart.