Mobiliteitsservice in Nederland

Gratis mobiliteitsservice. 

Bij iedere nieuwe Volkswagen krijgt u gratis Mobiliteitsservice. Die helpt u bij pech weer op weg. 24 uur per dag en in bijna heel Europa. Deze hulpverlening kost u niets. Bel gratis het Mobiliteitsservicenummer 0800 555 7000

Centraal servicenummer. 

Bij pech, op uw eigen oprit of waar dan ook in Nederland, belt u eenvoudig het gratis nummer 0800 555 7000. Ook bij (ruit)schade is onze alarmcentrale dag en nacht via dit servicenummer te bereiken. Wij schakelen de dichtstbijzijnde Volkswagen-dealer of een andere professionele hulpverlener in om u zo snel mogelijk weer op weg te helpen.

Sla het nummer op in uw mobiele telefoon, dan heeft u onze hulpverlening altijd binnen handbereik.

In het buitenland.

In bijna heel Europa kunt u een beroep doen op de Volkswagen Mobiliteitsservice. Hiervoor belt u het bekende gratis nummer, voorafgegaan door de landcode van Nederland: +31 800 555 7000. Wij brengen u vervolgens in contact met de hulpdienst in het betreffende land. Bij eventuele taalproblemen of wanneer de verbinding om technische redenen niet tot stand komt, belt u het volgende nummer: +31 33 49 49 101 (niet gratis).

Soms moet u ter plekke voor de hulpverlening betalen. Vergeet u dan niet om de rekening te vragen. Als u deze in Nederland bij uw Volkswagen-dealer indient, krijgt u de gemaakte kosten alsnog vergoed.

Pech in het buitenland
























Wat te doen bij pech in het buitenland? 

Niet in alle landen van Europa is de pechhulp geregeld zoals wij die in Nederland gewend zijn. In landen als Frankrijk, Italië en Spanje worden vooral bergers ingezet, omdat het daar wettelijk niet is toegestaan langs de weg te sleutelen. Houd er rekening mee dat de service en wachttijden in het buitenland anders kunnen zijn dan u gewend bent in Nederland.

  • Bel altijd direct met de alarmcentrale van de Volkswagen Mobiliteitsservice, telefoonnummer buitenland (+31) 800-5557000.
  • Mocht het servicenummer om technisch redenen niet bereikbaar zijn, kunt u direct naar Nederland bellen via (+31) 33 4949 101 (niet gratis).
  • Beide nummers zijn 24 uur per dag bereikbaar.
  • Houd uw Volkswagen Serviceboekje met de onderhoudsgegevens bij de hand.
  • De medewerker zal u enkele vragen stellen over kilometerstand auto, naam en plaats van uw eigen Volkswagen dealer, meldcode en het onderhoud van uw auto. De meldcode (laatste 4 cijfers van het chassisnummer van uw auto) vindt u op het kentekenbewijs van uw auto.
  • Bij het doorgeven van de locatie heeft u altijd een wegnummer en de KM-aanduiding van de weg nodig. Ook moet u goed weten tussen welke plaatsen u staat. Alleen GPS-data zijn niet voldoende, deze kunnen nog niet ingezet worden om uw plaats te bepalen.

Zodra de benodigde gegevens verwerkt zijn, zal de alarmcentrale van de Volkswagen Mobiliteitsservice in samenwerking met de Volkswagen pechhulpprovider van het land waarin u zich bevindt, de hulpverlening opstarten. Bij problemen kunt u eventueel weer terugbellen naar de Nederlandse alarmcentrale, zodat zij u ondersteuning kunnen bieden.


Lease.

Heeft u een leaseauto, dan kan het zijn dat u contact op moet nemen met de alarmcentrale van uw leasemaatschappij. Check dit voor vertrek en
zorg dat u het nummer in uw telefoon heeft staan.


Pech op de péage in Frankrijk.

De péage (tolweg) in Frankrijk heeft eigen hulpdiensten. Krijg u hier pech, dan kunt u hulp inroepen door naar een praatpaal te lopen of het telefoonnummer 112 te bellen. De hulpdienst zal uw auto naar een garage slepen. Daar aangekomen kunt u contact opnemen met de Alarmcentrale van de Volkswagen Mobiliteitsservice.


Niet in alle landen van Europa is de pechhulp geregeld zoals wij die in Nederland gewend zijn. In landen als Frankrijk, Italië en Spanje worden vooral bergers ingezet, omdat het daar wettelijk niet is toegestaan langs de weg te sleutelen. Houd er rekening mee dat de service en wachttijden in het buitenland anders kunnen zijn dan u gewend bent in Nederland.

Mobiliteitsservice in het buitenland

Mobiliteitsservice in een groot deel van Europa.

Volkswagen Mobiliteitsservice is geldig in de volgende landen:
België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Luxemburg, Macedonië, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.



Oplossingen van Volkswagen


















Wat als directe reparatie niet mogelijk is?

Soms is reparatie ter plaatse niet mogelijk. In dat geval is vervoer van uw auto naar het dichtstbijzijnde dealerbedrijf nodig. Als daar na diagnose blijkt dat reparatie binnen 3 uur niet mogelijk is, dan komen wij in overleg met u tot de beste oplossing:

  • andere vervoersmogelijkheid zoals taxi of openbaar vervoer (tot maximaal 77,-) of;
  • vervangende auto voor de duur van de reparatie (tot maximaal 3 dagen) of;
  • hotelovernachting voor u en uw passagiers (maximaal 1 nacht incl. ontbijt).

De kosten voor deze hulpverlening zijn voor rekening van Volkswagen. Mocht het voorkomen dat u één van deze services zelf voor moet schieten, dan kunt u de kosten bij terugkomst in Nederland declareren bij uw Volkswagen dealer. Uiteraard dient u dan wel over een factuur te beschikken.

Reparatie.

Wanneer uw auto eenmaal bij de dealer staat, verlangt deze in de meeste gevallen een akkoord voor reparatie (handtekening). Houd daar rekening mee. Garages voeren reparaties in de meeste gevallen niet ‘gratis’ uit, ook als uw voertuig nog onder de fabrieksgarantie valt. U moet in dat geval de kosten voorschieten en bij thuiskomst in Nederland de kosten indienen bij uw eigen Volkswagen-dealer. Vraagt u dus om een factuur. Uw gerepareerde auto moet u zelf ophalen bij de Volkswagen-dealer.

Kosten die voor eigen rekening komen.

De Volkswagen Mobiliteitsservice vergoedt veel, maar niet alles. Denkt u hierbij aan de kosten van pech veroorzaakt door eigen toedoen of door oorzaken van buitenaf. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Achteraf verkeerd ingebouwde accessoires.
  • Sleutel in afgesloten auto achtergelaten.
  • Geen of verkeerde brandstof in tank.
  • Vastgevroren onderdelen.
  • Niet uitgevoerd onderhoud of geadviseerde reparaties.
  • Vervolghulp na een lekke band (transport naar dealer/vervangend vervoer).
  • Ongeval of de gevolgen daarvan en diefstal of poging daartoe.
  • Geen, te weinig of verkeerde vloeistoffen.


Houdt u er bovendien rekening mee dat de Volkswagen Mobiliteitsservice geldt voor uw auto en niet van toepassing is bij pech (bijvoorbeeld een lekke band) met een eventuele aanhangwagen of caravan.


Vervangend vervoer.

Wanneer er geen vervangend vervoer beschikbaar is bij de Volkswagen dealer, kan het zijn dat u zelf uw huurauto moet ophalen en inleveren bij een verhuurbedrijf. U kunt de huurauto in dat geval dus niet achterlaten bij de Volkswagen dealer. Daarnaast hebben we nog enkele andere handige tips voor u: 

 

  • Laat de huurauto altijd achter met een volle tank. 
  • Meestal mag u een huurauto alleen gebruiken in het land waar u de auto gehuurd heeft. U kunt dus in principe niet met uw huurauto de grens over. 
  • In principe is de huurauto bedoeld om gedurende de reparatie mobiel te blijven en niet om te gebruiken op doorreis of terug naar Nederland. 
  • Als borgstelling voor een huurauto heeft u altijd een creditcard nodig. 
  • Lees bij de ontvangst van het verhuurcontract ook goed de verhuurvoorwaarden en restricties van de betreffende verhuurder door. 
  • Houd er rekening mee dat in het buitenland vaak geen auto met trekhaak beschikbaar is. Mocht u een caravan of aanhangwagen hebben, dan zal deze samen met uw auto aangesleept worden. Vervolgens kunt u van de andere diensten van Volkswagen gebruikmaken.

Tips bij pech in het buitenland

Lekke band.

Tegenwoordig hebben niet alle nieuwe auto’s een reservewiel, vaak alleen een reparatieset. Als uw auto niet uitgerust is met een reservewiel en mocht u tussen de vakantiebagage een plekje kunnen vinden, neem dan een reservewiel mee. Daarmee schept u voor uzelf de mogelijkheid om “simpel” een wiel te kunnen wisselen. Kijk ook even naar passende krik, wielsleutel (en eventuele slotbout). Zo voorkomt u dat u voor een lekke band in het buitenland wordt afgesleept naar de dealer. 

Tanken.

Verkeerd getankt in het buitenland? Dan wordt uw auto altijd afgesleept naar de garage. Het is namelijk niet toegestaan om op straat de tank leeg te halen.

  • LPG is in het buitenland beperkt verkrijgbaar. Neem zelf de juiste verloopstukken mee.
  • Zorg dat u weet wat de benaming is van uw type brandstof. Een voorbeeld: in Spanje is Gasolina benzine en Gasoil diesel.
  • In zowel Duitsland als Frankrijk kunt u geconfronteerd worden met een andere soort benzine dan we in Nederland gewend zijn: E10. Niet zelden (met name op de autosnelwegen) kunt u op het tankstation niet meer de voor u “gewone” Euro95 verkrijgen; op het pompeiland vindt u slechts Benzin (sans plomb/SP) “91”, de genoemde E10 en een premium product dat verschillende namen draagt maar in elk geval het getal “98” in de naam heeft. E10 tanken (in plaats van Euro 95) kan schadelijk zijn voor uw auto; controleer of uw auto geschikt is voor E10 via www.Volkswagen.de/E10. Is uw auto NIET geschikt voor deze brandstof, tank dan het (duurdere) premium product of “91”. Dit laatste product zorgt wel voor verminderde prestaties van uw auto.

Reservesleutel.

Heeft u die? Neem hem dan mee. Handig voor als de auto per ongeluk op slot gaat met de sleutel er nog in. Of de zee in duikt met de sleutel in uw zwembroek. 

Verkeersovertredingen.

Begaat u in het buitenland een verkeersovertreding? Dan kan het zijn dat een lokale politieagent u staande houdt of u vindt bij een parkeerovertreding een bonnetje achter de ruitenwisser. Vaak heeft u dan twee keuzes:

  • U betaalt de verkeersboete. Dat is een teken dat u het hiermee eens bent. U kunt geen bezwaar meer maken.
  • U betaalt een waarborgsom. Zo geeft u aan dat u het niet eens bent met de verkeersboete. Door een waarborgsom te betalen, behoudt u de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de verkeersboete. Kiest u voor een waarborgsom, meld dit dan duidelijk aan de agent en vraag om een betalingsbevestiging. Op deze bevestiging moet duidelijk staan dat het gaat om een waarborgsom.

Ongeval. 

Schakel na een ongeval altijd de politie in en laat een proces-verbaal opstellen, zeker in Oost-Europese landen. Anders loopt u het risico problemen te krijgen bij het verlaten van het land. Bel ook altijd direct met de Volkswagen Mobiliteitsservice. Bovendien adviseren wij om foto’s te maken van de situatie in geval van een ongeval.

Andere landen, andere regels

Bekijk het overzicht in onze brochure.

In veel landen bent u verplicht altijd een veiligheidshesje, een gevarendriehoek en een verbanddoos in uw auto mee te nemen. In Nederland hoeft dat niet allemaal en dat zorgt vaak voor verwarring. In onze brochure leest u wat precies de regels zijn in een aantal populaire vakantielanden. 

Elk land heeft zo zijn eigen regels. In het schema in de brochure ziet u of u verplicht bent een gevarendriehoek, veiligheidshesje en/of een verbanddoos bij u te hebben in een auto met een Nederlands kenteken. Wanneer dat niet het geval is, staat dat aangegeven met een 1. Maar let op, de plaatselijke politie houdt daar niet altijd rekening mee. Dit kan leiden tot oponthoud, een soms onaangename discussie met de politie en vaak toch nog een boete of in ieder geval een waarborgsom die u moet betalen. En als u niet wilt betalen, het dreigement dat uw auto in beslag wordt genomen. 

Ons advies: voorkom dit soort problemen en houd u aan de verkeersregels en uitrustingseisen van het land dat u bezoekt. Zorg dus als het nodig is voor een gevarendriehoek, veiligheidshesjes voor alle inzittenden en een verbanddoos. Dat is bovendien veiliger voor uzelf en uw passagiers. 

Een overzicht van afwijkende verkeersregels vindt u op de website van de ANWB.