Onderhoud en bandenwissel

Als het tijd is voor onderhoud krijgt u een seintje via het dashboard van uw auto. Heeft u bij het afsluiten van uw contract winterbanden aangevinkt? Dan laten wij u weten wanneer uw banden klaar staan voor een wissel.

1. Neem bij een melding contact op met uw Volkswagen-dealer
2. De Volkswagen-dealer maakt een afspraak met u
3. Breng uw auto op de afgesproken datum naar de Volkswagen-dealer
4. De Volkswagen-dealer informeert u wanneer uw auto weer klaar is

Defect en reparatie

Heeft u een defect ontdekt aan uw auto of aan een van uw accessoires (bijvoorbeeld aan een koplamp of ingebouwd navigatiesysteem)? Volg dan de onderstaande stappen.

1. Neem bij een melding contact op met uw Volkswagen-dealer
2. De Volkswagen-dealer maakt een afspraak met u
3. Breng uw auto op de afgesproken datum naar de Volkswagen-dealer
4. De Volkswagen-dealer informeert u wanneer de auto weer klaar is

Bij defecten aan de auto die gerepareerd (moeten) worden, wordt onderscheid gemaakt tussen technische defecten en defecten uit schade. Een technisch defect kan bijvoorbeeld een kapotte brandstofpomp zijn. Het herstellen van dit soort defecten wordt volledig vergoed. Een defect uit schade ontstaat als gevolg van schade, buiten de normale vervanging. Hierbij kunt u denken aan een kapotte koplamp, antenne, een verloren wieldop of een spiegel. Voor de reparatie van dit soort defecten geldt een eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage is nooit hoger dan uw eigen risico. De hoogte van het gekozen eigen risico vind u terug in uw contract.

Pech

Staat u met pech? Zo helpen we u weer snel de weg op.

1. Denk aan uw veiligheid en die van uw medeweggebruikers. Trek een veiligheidshesje aan en plaats de gevarendriehoek.

2. Bel de BerijdersDesk op (033) 454 95 55. Zij zijn er van 08.00-17.30 uur. Buiten deze tijden wordt u doorgeschakeld naar de Alarmcentrale.

3. De medewerkers van de BerijdersDesk zorgen ervoor dat u snel weer de weg op kunt.

• Wanneer u de BerijdersDesk belt wordt er gevraagd naar de kilometerstand van uw auto, de naam en plaats van uw Volkswagen-dealer, het onderhoud van de auto en de meldcode (laatste 4 cijfers van het voertuigidentificatienummer. Deze is te vinden op uw kentekenbewijs). Het is handig als u deze gegevens alvast bij de hand hebt.
• Zorg dat u uw locatie weet, u kunt dit doorgeven met een wegnummer en een kilometeraanduiding. Deze kunt u bijvoorbeeld opzoeken met behulp van uw smartphone.

Kapotte of lekke band

Uit ervaring weten we dat het rijden met een te lage of te hoge bandenspanning vaak leidt tot vroegtijdige vervanging van de banden. Voortijdige vervanging van de banden is niet gedekt en we gaan altijd uit van normale bandslijtage. Een kapot gereden band wordt gezien als een niet verhaalbare schade. Bij niet verhaalbare schades moet een eigen bijdrage betaald worden. Deze is nooit hoger dan het eigen risico. De hoogte van het gekozen eigen risico vind u terug in uw contract.

Wij kijken naar het overgebleven profiel op de beschadigde band. Hoe meer profiel de band nog had, hoe meer deze nog waard was en hoe hoger het bedrag dat als eigen risico wordt doorbelast. Wij noemen dat ‘restprofielverrekening’.

Voorbeeld: Het bandprofiel van uw kapotte of lekke band is 5.0 mm en is niet meer veilig te repareren. De kosten voor een nieuwe band bedragen € 150,-. Een nieuwe band heeft 8 mm profieldikte. Een band is versleten bij 2,5 mm.  Een band slijt dus 5,5 mm van nieuw naar oud. Bij u is 5.0 mm gemeten. Het verschil met een versleten band is 2,5 mm, oftewel 45,5%. Daarom zal 45,5% van de kosten voor een nieuwe band worden doorbelast, dus € 68,18.

Sleutel kapot

Is uw autosleutel kapot (of vermist) dan kan uw Volkswagen-dealer u weer op weg helpen. De kosten verbonden aan een reparatie of vervanging zijn voor uw eigen rekening. Deze kosten verschillen per automodel en/of uitvoering.  Volkswagen-dealer kan hier meer over vertellen.

Vervangend vervoer bij onderhoud of reparatie 

Voor contracten die zijn afgesloten per 1 februari 2016, geldt standaard een 24-uursregeling. Is het onderhoud of de reparatie binnen 24 uur voltooid en kiest u toch voor vervangend vervoer? Dit is dan voor uw eigen rekening. Duurt het onderhoud of de reparatie langer dan 24 uur? Uw vervangend vervoer wordt dan betaald door ons. Het is wel belangrijk om te onthouden dat u enkel recht hebt op vervangend vervoer zolang uw private leaseauto niet beschikbaar is omdat de dealer nog niet klaar is met de reparatie of het onderhoud.

Heeft u vóór 1 februari 2016 een contract getekend, dan kunt u in uw contract terugvinden of u recht heeft op vervangend vervoer bij onderhoud. 

Einde contract

Bent u private lease-klant van Volkswagen? Lees hier dan alles over wat u kunt verwachten wanneer uw contract afloopt.

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over Volkswagen Private Lease? Bekijk hier alle antwoorden op de veelgestelde vragen.