Wat betaal ik in 2016 aan bijtelling?

Als u privé rijdt met uw zakelijke auto, moet u bijtelling betalen. In 2016 betaalt u 4% bijtelling15% bijtelling21% bijtelling of 25% bijtelling voor uw lease-auto.

 

Wat u als zakelijke rijder moet weten.

Een beknopte uitleg.

Als u privé rijdt in uw zakelijke auto betaalt u hiervoor bijtelling. De bijtelling wordt bepaald aan de hand van de aanschafwaarde van uw auto, het bijtellingspercentage van de betreffende auto en de belastingschaal van uw inkomen. De fiscale bijtelling wordt aan het begin van uw leasecontract vastgesteld en verandert niet gedurende uw leasecontract. Dus als u nu een leasecontract afsluit voor 5 jaar, betaalt u 5 jaar lang hetzelfde bedrag aan bijtelling per maand.

Veel actuele informatie over de bijtellingsregels vindt u op de website van de belastingdienst. Lees bijvoorbeeld hier direct meer over de nieuwe regels voor bijtelling in 2016 in Nederland.

De bijtellingsregels voor 2016.

CO2 uitstoot bepalend.

De CO2-uitstoot van uw auto is, net als voorgaande jaren, bepalend voor de bijtelling. Des te lager de CO2-uitstoot van uw auto des te lager is uw eigen bijdrage. Zo genieten elektrische auto’s met 0 gr/km CO2-uitstoot nog steeds van het aantrekkelijke 4% bijtellingstarief.

Bijtellingstabel 2016.

U betaalt geen bijtelling als u minder dan 500 km per jaar privé rijdt.

 CO2-uitstoot (gr/km)
Percentage bijtelling
 0 
4%
 1 - 50 15%
51 - 106 21%
107 < 25%

Rekenvoorbeeld Golf GTE .

Hoeveel netto bijtelling uw per maand betaalt is afhankelijk van uw bruto jaarinkomen.  Als uw bruto jaarinkomen hoger is dan € 66.422 dan betaalt u over dit bedrag 52% inkomstenbelasting. Is uw bruto jaarinkomen lager dan
€ 66.422 betaalt u 40,4% inkomstenbelasting.

Uw bijtelling berekenen.

  • Aanschafwaarde Golf GTE: € 38.190
  • Belastingschijf inkomen: 40,4%
2016
bijtellingspercentage: 15%
netto bijtelling:
€ 38.190 x 15% x 40,4% / 12
 € 193 per maand

Bijtellingstabel 2017

Ieder jaar worden de bijtellingstarieven aangepast door de overheid. Het plan van de Tweede Kamer om de bijtelling gelijk te trekken over alle auto's moet nog goedgekeurd worden door de Eerste Kamer. De bijtelling voor 2017, 2018, 2019 en 2020 is dus nog niet definitief. De plannen zijn al wel bekend en goedgekeurd door de tweede kamer.

Beleid autobelastingen van 2017 tot 2020 in hoofdlijnen

  • Verlaging van de aanschafbelasting personenauto's en motorrijwielen (bpm) voor 2020 met in totaal 14,7%
  • Verlaging van 2% van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor alle personenvoertuigen.
  • Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto's vanaf 1 januari 2019.
  • Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën van 4 naar 2.
  • Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22.
  • Versterking van de fiscale stimulering van volelektrische auto's.
      

Veranderingen autobelastingen
De bijtelling voor alle leaseauto's gaat naar 22%. Alleen volledig elektrische auto's krijgen een extra stimulans door een bijtelling van 4%.

Bijtelling naar 22%
Voor een nieuwe auto met een CO2-uitstoot van 106 gr/km of meer gaat het algemene bijtellingspercentage van 22 gelden. Dit geldt voor auto’s die een datum van eerste toelating op de weg hebben vanaf 1 januari 2017.

Voor zeer zuinige auto's blijft de verlaagde bijtelling gelden. Namelijk voor een periode van 60 maanden na de maand waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister. 
 
Plug-ins
Vanaf 2017 gaat voor nieuwe plug-ins het algemene bijtellingspercentage van 22 gelden. Deze auto’s profiteren tot en met 2020 nog wel van een halftarief in de mrb. Zo is het voor particulieren aantrekkelijker om een tweedehands plug-in hybride auto te kopen.

Jaar

0 gram/km

1-50 gram/km

51-106 gram/km

> 106 gram/km

2016

4%

15%

21%

25%

2017

4%

22%

22%

22%

2018

4%

22%

22%

22%

2019

4%

22%

22%

22%

2020

4%

22%

22%

22%