Veiligheid

Het gebruik van elk apparaat met hoogspanning vraagt om veiligheidsmaatregelen. Dat geldt ook voor een elektrische auto. Hoe veilig is elektrisch rijden?

Net zo veilig

Het accupakket in een Volkswagen is zo gemaakt dat bij een botsing of bij brand geen spanning vrij kan komen. Bij een ongeval schakelt de hoogspanning automatisch uit. De e-up! werd onlangs in een crashtest van de ADAC beoordeeld als net zo veilig als de gewone up!. Deze elektrische auto heeft,  net zoals de gewone up!,  ook de hoogste score van 5-sterren in de EuroNCAP veiligheidstest.

 

Veilig wegkomen

Als de accu onderweg leeg raakt terwijl u zich in een gevaarlijke situatie bevindt, dan kunt u nog twee keer starten en rijden. De eerste keer nog 400 meter en de tweede keer nog 100 meter. Daarna is de accu echt leeg.

 

Pech en onderhoud

Voordat een Volkswagen-monteur onderhoud mag plegen aan een elektrische auto doorloopt hij eerst een uitgebreide training. Bovendien wordt de werkplaats aangepast om met hoogspanning te werken. En mocht u met pech langs de weg staan, is ook de Wegenwacht getraind om te werken met elektrische auto’s.

 

Veilig opladen

Opladen is op verschillende manieren beveiligd. Allereerst sluit u de stekkers aan op de voorgeschreven wijze: eerst de auto en dan het oplaadpunt. De veilige stekkers die u geleverd krijgt bij uw auto voorkomen elektrische schokken. Ook bij nat weer. Pas wanneer de stekker in uw auto en de stekker bij het oplaadpunt correct is aangesloten en vergrendeld, komt er spanning op te staan. Mocht de vergrendeling op welke manier dan ook worden verbroken, dan stopt het opladen direct.

 

Meterkast

Thuis of op het werk wordt een oplaadpunt aangesloten op het elektriciteitsnetwerk. Een installateur zorgt dat het uitbreiden van de meterkast en de bekabeling correct en veilig wordt uitgevoerd. Laden via een apart meegeleverde kabel voor in het stopcontact is in noodgevallen mogelijk, maar wij adviseren via een oplaadpunt te laden.