Hagelslag essentieel onderdeel van autovakantie

TNS NIPO heeft in opdracht van Volkswagen Nederland een onderzoek uitgevoerd rond het thema ‘op vakantie met de auto´. Wat blijkt: de meeste respondenten hebben er geen enkel probleem mee om 1.000 km of méér per dag te rijden. Zeker gezinnen met kinderen rijden het liefst véél kilometers achter elkaar. Om de kinderen te vermaken wordt alles uit de kast gehaald. De autovakantie wordt ook zeer degelijk voorbereid. En zonder typisch Nederlandse etenswaren als drop, kaas en vooral hagelslag is de pret niet compleet.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 561 Nederlandse eigenaren van de Volkswagen Touran en Volkswagen Sharan, vakantie-auto’s bij uitstek.

Wat nemen we mee?

Het onderzoek ging onder meer in op vakantiegewoonten. Hier bleek dat de respondenten sterk hechten aan bepaalde (typisch Nederlandse) etenswaren. Zo worden drop, pindakaas, kaas en vooral hagelslag genoemd als onmisbare items in de vakantie-uitrusting. De dingen die men het meest vergeet zijn van praktische aard. Bovenaan staat het paspoort. Ook opladers (van bv mobiele telefoons), tandenborstels, zonnebrillen en zwemkleding scoren hoog. 

Stress onderweg

De respondenten ervaren regelmatig stress onderweg. Slechts een kwart heeft er helemaal geen last van. Files (38%) zijn de belangrijkste stressfactor. Meereizende kinderen veroorzaken in een vijfde van de gevallen gedoe. Om hen onderweg te vermaken trekken de ouders dan ook alle registers open: boeken (56%), speelgoed (55%), muziek (53%),  DVD-spelers (52%)  en tekenspullen (42%) gaan het meest mee. In 22% van de gezinnen wordt onderweg ‘ouderwets’ gezongen. Eenmaal de huisdeur op slot gedraaid, schakelt de helft een portable navigatiesysteem in en de andere helft een ‘vast’ systeem in de auto. Toch zegt 43% ook altijd een papieren kaart mee te nemen. Eén op de vijf print de route voor de zekerheid uit.



Voorbereiding duurt minimaal enkele dagen

Een ruime meerderheid van de bevraagde Touran- en Sharan-rijders ziet de voorbereidingen als deel van de vakantiepret, een kwart als noodzakelijk kwaad. De vrouw in het huishouden besteedt (nog altijd?) de meeste tijd aan het inpakken. Dat inpakken gaat erg planmatig: 87% trekt er minimaal twee dagen voor uit, 16% zelfs meerdere weken. Aan veiligheid wordt ook gedacht: 93% weet dat de bandenspanning omhoog moet als de auto zwaar beladen is. 70% controleert de spanning zelf, 68 % checkt de ruitenwisservloeistof en 62% de motorolie. Een kwart brengt de auto naar dealer of garage voor een vakantiecheck. Netjes is men ook: 58% van de respondenten stofzuigt de auto voor de trip.


Waarheen, hoe, hoe ver?

Hoe komt men op zijn bestemming? Van de ondervraagden rijdt liefst 73% zonder mopperen 1.500 kilometer of verder naar een vakantieadres. De helft ziet de reis als deel van de vakantie, doet er meerdere dagen over, of plant onderweg uitstapjes. Frankrijk en Duitsland blijven de favoriete (auto)vakantielanden.

Kinderen? Dan in 1 keer en snél naar de bestemming

De onderzochte automobilisten blijken kilometervreters. Vooral gezinnen met kinderen rijden het liefst met zo weinig mogelijk stops naar hun bestemming. Bijna 60% van de gezinnen met kinderen vindt het rijden van 1.000 kilometer of meer per dag acceptabel. Zijn er geen kids, dan is dat slechts 35%. Om de reisduur toch acceptabel te houden, geeft 40% van de bestuurders met kinderen toe soms iets te hard te rijden. Bij gezinnen zonder kinderen is dat 25%.

Wat maakt een auto een vakantie-auto? 

Voor de onderzochten (50%) die de vakantiewensen zwaar laten meewegen in de aanschaf van een auto, is ‘ruimte’ de cruciale factor. Een grote bagageruimte ziet 89% als topprioriteit. Ook veelgenoemd werden rijcomfort (64%), de airco (73%) en de  mogelijkheid tot het trekken van een aanhanger/caravan (42%). Zo’n driekwart van de ondervraagden monteert een trekhaak voor genoemde caravan/aanhanger of een fietsdrager. Ook een bagagebox op het dak van de auto wordt regelmatig gebruikt: in 42% van de gevallen. Dat is zelfs 50% als er kinderen meereizen. Extra bagageruimte is dan blijkbaar zelfs in een ruimte-auto onontbeerlijk.