Leusden,
20
november
2013
|
10:00
Europe/Amsterdam

Slim techniek delen: de up! als stekkerhybride

Plug-in versie Volkswagen up! loopt 1 op 90

Volkswagen presenteert de twin up!, een studiemodel dat toont hoe zeer exclusieve technologie geschikt kan worden gemaakt voor grootschalige productie. De twin up! maakt gebruik van de plug-in hybridetechniek van de futuristische XL1. Daardoor bedraagt het officiële verbruik van deze up! slechts 1 liter op 90,9 km (1,1 l/100 km) en de CO2-uitstoot is 27 gram per km.

De XL1 wordt inmiddels kleinschalig geproduceerd. Dankzij Volkswagen’s slimme modulebouw past de XL1-techniek ook in de up!. De twin up! heeft dezelfde 0,8 liter TDI-dieselmotor, elektromotor en DSG-versnellingsbak als de XL1. Het gecombineerde vermogen bedraagt 55 kW/75 pk en de trekkracht 215 Nm. Achterin de twin up! bevindt zich een lithium-ion accu (8,6 kWh) en een dieseltank van 33 liter. De twin up! weegt 1.205 kg.

50 kilometer emissievrij rijden
Met de accu’s volledig opgeladen rijdt de twin up! maximaal 50 kilometer volledig elektrisch. De ´elektrische´ topsnelheid is begrensd op 125 km/h. Als de elektromotor en de TDI-diesel samenwerken, sprint de twin up! in 15,7 s van 0-100 km-h en bedraagt de topsnelheid 140 km/h.

Nieuw digitaal dashboard
De twin up! heeft een volledig ‘gedigitaliseerd’ dashboard om de bestuurder helder te informeren over diverse functies. Het centrale display toont informatie, maar het dient ook om de airco te bedienen - dit gebeurt voor het eerst op zo’n manier in een Volkswagen. De kleur in het instrumentarium verandert als de aandrijfmodus verandert: blauw voor hybride, rood voor vol-elektrisch.

Opgeruimd onder de kap
Volkswagen is er in geslaagd de motor, e-motor en versnellingsbak van de XL1 toe te passen met minimale aanpassingen aan de up! Wie goed kijkt ziet een motorkap die 30 mm langer is dan die van de reguliere up!. Onder die kap is de nodige aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid en –veiligheid. Zo is het gehele compartiment afgedekt met matzwarte panelen, die tevens dienen als geluidsisolatie. De vulopeningen voor motorolie en wisservloeistof zijn op makkelijk bereikbare plekken ondergebracht.

Heel veel verschillende up!s
Het studiemodel twin up! laat nog eens zien dat de mogelijkheden van Volkswagen’s modulaire bouwstrategie vrijwel onbegrensd zijn. Voor de up! leidt dat tot een enorme keuze uit aandrijflijnen. Hij is er als benzine en diesel, maar ook met aardgasmotor (eco up!). Nog dit jaar start ook de levering van de volledig elektrisch aangedreven e-up!.