Opnieuw trendsettend: Volkswagen Golf GTD

De nieuwe GTD is het sportieve dieseltopmodel binnen de Golf-range. Met 184 pk is hij goed voor hoge prestaties, maar dan wel in combinatie met een gemiddeld fabrieksverbruik van 1:23,8 (4,2 l/100 km; CO2: 109 /km). Dat betekent: 20% bijtelling bij zakelijke inzet. De Golf GTD voldoet nu al aan de Euro 6 emissienorm.

De aanduiding GTD heeft op dieselgebied dezelfde lading als GTI voor de benzinemodellen van Volkswagen. Precies 30 jaar geleden introduceerde Volkswagen de sportief uitgevoerde Golf GTD, de eerst compacte middenklasser met turbodiesel-kracht. Net als de eerste Golf GTI heeft de Volkswagen Golf GTD inmiddels de klassiekerstatus bereikt.

Voorop in prestaties en verbruik 

De nieuwe Golf GTD heeft een 2.0 TDI-motor met 184 pk en een koppel van 380 Nm (vanaf 1.750 tpm). Daarmee is hij opnieuw trendsettend op diverse fronten. Zo haalt de krachtigste Golf GTD aller tijden een topsnelheid van 230 km/h. Het gemiddelde fabrieksverbruik (handgeschakeld) bedraagt slechts 1:23,8. De daarmee overeenkomende CO2-uitstoot van 109 g/km is goed voor 20% fiscale bijtelling. De Golf GTD wordt standaard geleverd met zesbak; de zestraps DSG-transmissie is optioneel. Alle modellen voldoen nu al aan de Euro 6 emissienorm.


Sportieve stijl

De uitvoering van de Golf GTD sluit aan bij die van de nieuwe GTI: 17-inch lichtmetalen wielen, een diffuser en een spoiler achter, sideskirts en een verlaagd sportonderstel. Binnen wordt de lijn doorgezet met sportstoelen met ruitbekleding, multifunctioneel sportstuur, RVS-pedalen en GTD-accenten. De standaarduitrusting omvat onder meer progressive steering, volautomatische airco, ‘Licht en Zicht’-pakket, Pre-Crash vermoeidheidsherkenning en het radiosysteem Composition Color. De standaardkleuren zijn uiteraard Tornado Rood, Zwart en Wit. De Golf GTD debuteert begin maart op de autotentoonstelling van Genève. Prijzen worden medio maart bekend gemaakt. Vanaf dat moment is het nieuwe model ook bestelbaar.