Nieuwe Golf R: de Auto van het Jaar in de overtreffende trap

Volkswagen onthult het absolute topmodel binnen de Golf-range: de nieuwe Golf R. Met 221 kW/300 pk is dit de krachtigste in serie geproduceerde Golf ooit. De ‘R’ doorbreekt als eerste Golf de magische grens van vijf seconden bij de sprint naar 100 km/h. Met een nieuw ontwikkeld sportonderstel, variabele besturing, standaard vierwielaandrijving en talloze andere technieken is de R dé Golf voor de enthousiaste bestuurder. De Golf R komt nog dit jaar naar Nederland, eind september worden de prijzen bekend en is hij bestelbaar.

De 'hotste' Volkswagen Golf heeft een nieuw ontwikkelde, viercilinder 2.0 TSI-benzinemotor met 221 kW/300 pk onder de motorkap. De trekkracht bedraagt een imposante 380 Nm. Met de (standaard) handgeschakelde zesbak sprint de alweer vierde generatie Golf R van 0-100 km/h in 5,3 seconden. Met de optionele DSG-automaat gaat dit zelfs in 4,9 seconden. De topsnelheid is altijd begrensd op 250 km/h.

Altijd grip met 4MOTION

Om zijn vermogen goed op het asfalt over te brengen heeft de Golf R wederom permanente vierwielaandrijving. Voor de liefhebber: dit 4MOTION-systeem werkt met een Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Dankzij een speciaal, met 20 mm verlaagd sportonderstel, het elektronische sperdifferentieel XDS en besturing met variabele overbrenging heeft de R een weggedrag dat zijn forse motorvermogen matcht. De bestuurder die wel eens een circuit bezoekt, zal in zijn nopjes zijn met de nieuwe Sport-modus van het stabiliteitssysteem ESP, wat deze elektronica simpelweg volledig uitschakelt. Optioneel is de doorontwikkelde adaptieve demping met keuze uit een Sport-, Normal-, Comfort- en Race-afstelling.

Onderscheidende uitrusting

In zijn (sport)uitrusting onderscheidt het topmodel zich op tal van punten van de overige modellen uit de Golf-reeks. Zo zijn de bumpers, deurlijsten en 18-inch lichtmetalen wielen exclusief voor de Golf R ontworpen. Onderscheidend zijn ook de bi-xenon koplampen met nieuw ontworpen LED-dagrijverlichting (in dual-U design), donkerrode LED-achterlichten en de dubbele uitlaat met vier chromen uitlaatsierstuken. In het interieur komt het sportieve karakter van de Golf R onder meer terug in een met leder bekleed driespaaks sportstuur en met alcantara beklede sportstoelen.

Tot 18% zuiniger

De extra pk's (30) en newtonmeters (30) hebben geen negatief effect op het brandstofverbruik: de nieuwe Golf R is tot 18% zuiniger dan zijn voorganger. Met handschakeling is het gemiddeld fabrieksverbruik teruggebracht van 8,5 l/100 km naar 7,1 l/100 km of 1 op 14,1. Ook de CO2-uitstoot ligt aanzienlijk lager: van 199 g/km (handgeschakeld) naar 165 g/km. Het fabrieksverbruik met DSG is nu 1 op 14,5 (6,9 l/100 km, CO2-uitstoot: 159 g/km).