Epke Zonderland rijdt 1 op 166,7 met Volkswagen XL1

Met Olympisch kampioen Epke Zonderland aan het stuur heeft de Volkswagen XL1 zijn Nederlandse debuut gemaakt. De turnkampioen ‘deed’ een rondje Ring Amsterdam in het zuinigheidswonder en wist daarbij een gemiddeld verbruik van ‘1 op 166,7’ te realiseren.

Epke Zonderland heeft in de XL1 laten zien dat hij ook aan het stuur weet hoe hij zo slim mogelijk met energie kan omgaan. Zijn ‘rondje Ring’ was 35 kilometer lang, met een tussenstop bij het Olympisch Stadion. Aan het einde van de oefening, die veel bekijks trok, bleek dat Epke een gemiddelde van 0,6 l per 100 km had gereden. Dat komt neer op 1 liter diesel op 166,7 km. De uit koolstofvezel opgetrokken XL1 is de meest gestroomlijnde en zuinigste productie-auto van het moment. Volkswagen bouwt 250 exemplaren van de XL1. Zonderland reed in productienummer 19 met de toepasselijke nummerplaat WOB XL1 19 (WOB voor ‘Wolfsburg’, de vestigingsplaats van Volkswagen).

Epke over de XL1 

Zonderland was onder de indruk van de tweezits XL1: “Het was mijn eerste ervaring met een plug-in hybride. Het grootste deel van de rit was elektrisch. Ik heb niet veel moeite gedaan om zuinig te rijden, op een bepaald stuk hebben we zelfs in de sport-stand gereden. Achteraf had het dus nog wel zuiniger gekund. Wat me verder opviel is dat de XL1 heel soepel rijdt en super stil is.” Verder merkte de turnkampioen op: “De XL1 heeft geen stuurbekrachtiging, maar dat is met een gewicht van slechts 795 kg ook niet nodig.” 


Op weg naar nieuwe records

 Epke’s rondje Ring met de XL1 vormde de aftrap van de Auto8daagse van Autovisie/De Telegraaf, die nog tot 16 juni duurt. Als Olympisch sporter rijdt Epke ook doordeweeks Volkswagen. Op dit moment gebruikt hij een Golf GTI om naar de trainingen te rijden en binnenkort stapt hij in de nieuwe Golf GTD. Die auto past Epke perfect: krachtig, soepel en met een enorm uithoudingsvermogen. De ideale metgezel op weg naar de WK turnen in oktober dus.