Digitale service-assistent voor onderhoud aan toekomstige Volkswagens

Nieuwe technologieën en materialen maken het onderhoud aan auto's steeds complexer. Om de Volkswagen-technicus optimaal bij zijn werk te ondersteunen, presenteert Volkswagen daarom MARTA, het Mobile Augmented Reality Technical Assistance systeem. MARTA werkt via een tablet met 3D-weergave. Het systeem wordt voor het eerst toegepast op de innovatieve en zuinige Volkswagen XL1, waarvan in 2014 een kleine oplage in productie gaat.

Auto's worden steeds complexer. Dat betekent dat er steeds hogere eisen worden gesteld aan de technici die reparaties en onderhoud moeten verzorgen. Bij Volkswagen krijgen deze technici de beste hulpmiddelen en worden ze continu bijgeschoold. Zo kennen zij elk model tot in detail.

Complex blijft simpel

Het nieuwe MARTA-systeem begeleidt technici in de werkplaats als een persoonlijke assistent. De auto wordt aan het slimme servicesysteem gekoppeld, waarna op de tablet het silhouet van de auto verschijnt. Punten op dit silhouet markeren werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. Als de technicus een punt selecteert, 'antwoordt' MARTA met stap-voor-stap (reparatie)instructies. Daarbij worden de benodigde onderdelen driedimensionaal op het display weergegeven. MARTA geeft aan hoe deze dienen te worden gemonteerd en welke gereedschappen nodig zijn.

Om te beginnen: MARTA en de XL1

MARTA is nu al te gebruiken voor de revolutionaire Volkswagen XL1, de zuinigste auto met een verbrandingsmotor ter wereld. Het systeem kan echter ook voor andere Volkswagens worden ingezet. De combinatie van perfect opgeleide technici en MARTA staat garant voor het snel én perfect doorgronden van zelfs de meest complexe technologieën. Daardoor kunnen reparatie- en onderhoudswerkzaamheden ook in de toekomst adequaat en vlot worden uitgevoerd. De officiële dealer is en blijft daarmee ook hét serviceadres voor Volkswagens.