Volkswagen presenteert Jette Hybrid en E-bugster

Volkswagen presenteert tijdens de North American International Auto Show in Detroit van 9 t/m 22 januari twee opvallende nieuwkomers. Naast de Jetta Hybrid, het eerste hybridemodel met een 1.4 TSI-motor en DSG, beleeft ook de E-Bugster er zijn werelddebuut. Dit is een volledig elektrisch aangedreven studiemodel op basis van de Beetle.

De nieuwe Volkswagen Jetta Hybrid is na de Volkswagen Touareg Hybrid de tweede hybride van Volkswagen – behoort tot de efficiëntste personenauto’s van dit moment. De aandrijflijn bestaat uit een 110 kW/150 pk sterke 1.4 TSI viercilinder benzinemotor, een 20 kW elektromotor, een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling en een lithium-ion-accu. De Jetta Hybrid combineert krachtige prestaties met een laag brandstofverbruik. Zo duurt de sprint van 0-100 km/uur minder dan 9 seconden en is het gemiddelde verbruik slechts 5,2 l/100 km. Dat is 20 procent minder dan vergelijkbare auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. De Jetta Hybrid wordt eind 2012, begin 2013 op de Nederlandse markt verwacht.

 

Emissievrije E-modus

Het lage brandstofverbruik is mede te danken aan de E-modus, waarin de Volkswagen Jetta Hybrid gedurende twee kilometer met een maximumsnelheid van 70 km/uur geheel elektrisch en dus emissievrij kan rijden. Daarnaast is de Jetta Hybrid in staat om te ‘zeilen’. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten (tot 135 km/uur), wordt de benzinemotor van het aandrijfsysteem losgekoppeld. De Jetta Hybrid rolt dan met minimale weerstand door, terwijl de benzinemotor geen druppel brandstof verbruikt.Wordt de automatische transmissie in ‘S’ gezet, dan is zowel de benzine- als de elektromotor actief en piekt het vermogen tot 125 kW/170 pk. De compacte, lichtgewicht lithium-ion-accu die de elektromotor voedt en via regeneratieve remmen wordt opgeladen, is in de bagageruimte weggewerkt en heeft daardoor geen invloed op de interieurruimte. Bovendien zorgt het hybridesysteem voor een gewichtstoename van slechts 100 kg, waardoor het totaalgewicht van de auto nog altijd onder 1.500 kg blijft.

 

E-Bugster: lager en breder

Met de E-Bugster laat Volkswagen zien dat sportiviteit en volledig elektrisch rijden perfect samengaan. De E-Bugster is een op de Beetle gebaseerde tweezitter met krachtige proporties: hij is 90 mm lager en 30 mm breder dan de reguliere Beetle. In combinatie met de naar achter gebogen ramen heeft de E-Bugster de uitstraling van een speedster. Hij staat op 20-inch velgen die qua design verwijzen naar die van de oer-Kever. In de voorbumper is led-dagrijverlichting in een C-vorm opgenomen.De 85 kW elektromotor is goed voor een sprint van 0-100 km/uur in slechts 10,9 seconden. De batterijcapaciteit zorgt voor een actieradius van 180 km. De lithium-ion-accu is via een 120- en 220-voltaansluiting op te laden, evenals via een snellaadfunctie. In dat geval duurt het slechts 35 minuten om de accu volledig op te laden.

 

Auto met een eigen lichtshow

Het interieur van de E-Bugster wordt gekenmerkt door een mix van sportiviteit en hightech features. De sportstoelen, diverse aluminium delen en de middenconsole in carrosseriekleur onderstrepen het sportieve karakter. Op het instrumentenpaneel worden onder meer de actieradius en de staat van de accu weergegeven. Tevens wordt getoond hoeveel energie de regeneratieve remmen opwekken en in de accu opslaan. Met die informatie kan de bestuurder actief inspelen op de actieradius van de auto. De unieke rijervaring in de E-Bugster begint overigens al bij het starten van de auto: na een druk op de startknop begint een lichtshow met witte en blauwe kleuren.