Optellen naar de nieuwe Golf: Volkswagen Golf II

De tweede generatie van de Volkswagen Golf had de zware taak Europa’s populairste compacte middenklasser te vervangen. Zijn carrosserie was in alle richtingen gegroeid, de wielbasis was langer en het interieur bood meer ruimte. Het in eigen huis ontworpen koetswerk was aerodynamischer en dat – samen met de geregelde katalysator (standaard) – maakte de Golf II aanzienlijk milieuvriendelijker.

De lancering van de Volkswagen Golf II in 1983 vond plaats in een economisch moeilijke periode, waarin de gulden meermaals devalueerde ten opzichte van de D-Mark. Desondanks zette de Golf II, met zijn vanafprijs van omgerekend € 8.620, het verkoopsucces van zijn voorganger voort. Een jaar na de introductie stond de teller in Nederland al op ruim 20.000 verkochte exemplaren.

 

Kwaliteit met sprongen vooruit

Met de tweede generatie Golf creëerde Volkswagen een auto die in alle opzichten aan de top in zijn segment stond. De kwaliteit ging met sprongen vooruit en op het gebied van motoren en uitvoeringen bood de tweede generatie veel meer keus. Vanaf de introductie bestond het gamma uit een drie- en een vijfdeursversie in de uitvoeringen C, CL en GL. Kort daarna voegde Volkswagen de GT, de luxueuze Carat en de extra sportieve GTI aan het gamma toe.

Met benzinemotoren variërend van 1.049 tot 1.781 cm3 en met vermogens van 45 tot 112 pk was er voor elk wat wils. In combinatie met de 1.6 diesel (45 pk) en de befaamde GTD turbodiesel (70 pk) had Volkswagen een ijzersterk aanbod.


Bijzondere techniek: 4WD, dieselkatalysator en G-Lader

Van de Golf II bracht Volkswagen veel bijzondere uitvoeringen op de markt. De 1.8 Syncro was de eerste Golf met vierwielaandrijving. De motor van de GTI kreeg een voor die tijd innovatieve aanpassing: vier kleppen per cilinder (16V, 137 pk). In 1990 verscheen de opvallende GTI G60 met zijn G-lader (supercharger) en 160 pk vermogen – een collectorsitem. Ook de in 1989 geïntroduceerde diesel met katalysator (KAT-diesel) was zeer vooruitstrevend.


Stoerder, sneller en unieker

De opvallendste straatuitvoering van de Golf II was zonder twijfel de Golf Country, waarvan slechts 7.735 stuks zijn geproduceerd. Met een riante bodemvrijheid, een ‘bullbar’, een aan de carrosserie gemonteerd reservewiel, standaard vierwielaandrijving en een 118 pk sterke 1.8 benzinemotor stond deze versie zijn mannetje in ruig terrein.

In alles de overtreffende trap was de Pikes-Peak-Golf uit 1987, door Volkswagen Motorsport gebouwd voor de gelijknamige wereldberoemde Amerikaanse heuvelklim. Dankzij twee opgevoerde GTI-motoren – eentje voorin en een op de plek van de achterbank – bedroeg het totale vermogen 652 pk. Ook bijzonder: de Rally-Golf, voor de rallysport uitgerust met vierwielaandrijving en de G60-motor. Op basis van deze Rally-Golf werd de Golf Limited uitgebracht. Met een vermogen van 210 pk en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 7,2 seconden was dit tot de lancering van de R32 in 2003 de snelste straat-Golf ooit.

Verder bedacht Volkswagen tal van ‘limited editions’, waaronder de Manhattan en de Wolfsburg Edition.


Meer dan zes miljoen

Volkswagen produceerde de Golf II tot 1991, toen de teller stopte op ruim 6,3 miljoen stuks. Het Nederlandse verkoopcijfer overtrof dat van zijn voorganger aanzienlijk: ruim 200.000 stuks. Dat deze Golf populair en betrouwbaar was, bewijst het straatbeeld vandaag de dag. In Nederland rijden nog zo’n 10.500 Golfs II rond, waarvan de jongsten nu ruim twintig jaar oud zijn.