Nieuwe versie Volkswagen Cross Coupè rijdt 1 op 55,6

Op de Autosalon van Genève presenteert Volkswagen de Cross Coupé concept car. De aandrijflijn bestaat uit een TDI-krachtbron die samenwerkt met twee elektromotoren. Door deze combinatie is de 1.858 kg wegende SUV goed voor een officieel verbruik van 1 op 55,6 (1,8 l/100 km; CO2;: 46 g/km).

De vierwielaangedreven Volkswagen Cross Coupé die in Genève debuteert, heeft veel gemeen met de versie die vorig jaar op de autoshow van Tokyo werd gepresenteerd. Uiterlijk en vanbinnen zijn de studiemodellen nagenoeg gelijk. Ze delen ook hun technische basis, het nieuwe MQB-platform. Hét verschil zit hem in de aandrijflijn. De ‘Genève-versie’ is namelijk voorzien van een nieuwe 140 kW/190 pk en 400 Nm sterke TDI dieselmotor en een 40 kW/55 pk en 180 Nm sterke elektromotor. De twee motoren drijven via een zestraps DSG-transmissie samen of individueel de vooras aan. Een 85 kW/115 pk en 270 Nm sterke elektromotor achterin drijft uitsluitend de achterwielen aan. De elektromotoren worden gevoed door een lithium-ion-accu (capaciteit: 9,8 kWh) die zich in de middentunnel bevindt.

 

Hoge prestaties, sensationeel laag verbruik

Het zogenoemde systeemvermogen van de Volkswagen Cross Coupé bedraagt 225 kW/306 pk en het maximumkoppel 700 Nm. Dit is goed voor een topsnelheid van 220 km/uur en een sprint van 0-100 km/uur in 6,5 seconden. Dit alles bij een sensationeel laag gemiddeld verbruik van slechts 1:55,6 (1,8 l/100 km; CO2: 46 g/km) op de standaard verbruikscyclus.

 

De mogelijkheden

De lithium-ion-accu kan via het reguliere 230V-stroomnet worden geladen (plug-in). In de Charge-rijmodus wordt hij ook tijdens rijden en afremmen geladen. In de E-modus, als alleen de elektromotor achterin wordt gebruikt, is met volle accu een elektrische actieradius van 45 km haalbaar; de topsnelheid is dan begrensd op 120 km/uur. Zodra de accu leeg is, schakelt de TDI-motor automatisch en vrijwel onmerkbaar bij. In de Sport- en Offroad-modus worden alle vier wielen aangedreven, de City-modus is er voor maximale efficiency. Volkswagen heeft voor 2013-2014 een groot elektrisch en plug-inmodellenoffensief op de planning staan.