E-bugster Speedster: wereldpremiere in Peking

Op de internationale autotentoonstelling van Peking tot 2 mei beleeft de Volkswagen E-Bugster zijn wereldpremière. De tweezits Speedster op Beetle-basis heeft een 115 pk sterke elektromotor en een lithium-ion batterij. De actieradius bedraagt 180 km. Laden kan binnen 35 minuten.

De Volkswagen E-Bugster heeft een voorin geplaatste, lichte (80 kg) elektromotor. De lithium-ion accu bevindt zich achter de twee zitplaatsen. De capaciteit van 28,3 kWh maakt een actieradius van minimaal 180 km mogelijk. De topsnelheid bedraagt 100 km/h en de ‘0-100’ duurt 10,8 s. Dankzij de snellaadfunctie is opladen binnen 35 minuten mogelijk. Laden via het reguliere stroomnet kan uiteraard ook. De E-Bugster beschikt over de nieuwe ‘eenheidsstekker’ die geschikt is voor beide laadmogelijkheden. Deze stekker geldt wereldwijd als standaard voor elektro-voertuigen. Een display geeft het actuele energieverbruik weer, de energiereserve en de kinetische energie die vrijkomt bij uitrollen/afremmen en die wordt omgezet in elektriciteit.


Ook spannend: uiterlijk en interieur

De Volkswagen E-Bugster is 1,40 meter hoog (9 cm lager dan de reguliere Beetle), 1,84 m breed (+3 cm) en 4,28 m lang. Opvallende details zijn de brede, vlak geplaatste voorruit, de lage zijruiten, de C-vormige LED-strips in de voorbumper, de chroomstrip die het complete interieur omspant, de geïntegreerde achterspoiler en 18-inch lichtmetalen wielen. Met de hardtop springt de lage daklijn van E-Bugster goed in het oog. Ook het tweezits interieur is bijzonder sportief met onder meer sportstoelen, de gelakte middenconsole en aluminium accenten. Het starten (via de startknop) is een belevenis op zich. Na een druk op de knop wordt het interieur eerst wit en dan blauw verlicht. Na deze optische manier van ‘ontwaken’ is de E-Bugster klaar voor actie.uto!”