Volkswagen onthult nieuwe Beetle

Volkswagen onthult de nieuwe Beetle en wel tegelijk op drie plaatsen: Sjanghai, Berlijn en New York. In de nieuwe Beetle zijn de iconische lijnen van de Kever en New Beetle duidelijk herkenbaar. Tegelijkertijd oogt hij krachtiger en dynamischer dan ooit. Het interieur is cool en functioneel en de aandrijflijnen blinken uit in efficiency en sportiviteit. De Beetle komt dit najaar op de markt, is naar hartelust te personaliseren en komt er voor de zakelijke rijder in meerdere versies met 20% bijtelling.

De nieuwe Volkswagen Beetle is herkenbaar als Beetle maar toch compleet nieuw. Ten opzichte van de New Beetle groeide de lengte met 15,2 cm tot 428 cm. De breedte bedraagt nu 181 cm (+8,4 cm). De hoogte nam met 1,2 cm af tot 149 cm. Samen met een duidelijk grotere wielbasis (254 cm) en spoorbreedte resulteert dat in krachtigere proporties. De sportiviteit wordt verder benadrukt door de langere daklijn en de verder naar achteren én schuiner geplaatste voorruit. In het nieuwe Beetle-DNA is ook plaats voor bi-xenon koplampen, LED-dagrijverlichting en een geïntegreerde achterspoiler. De Beetle wordt leverbaar in sprankelende kleuren als Sunflower en Denim Blue.

 

De cockpit: cool

Het interieur van de Volkswagen Beetle zit vol verwijzingen naar het interieur van de originele Kever. De belangrijkste instrumenten bevinden zich onder een halfronde overkapping. Het display voor de navigatie bevindt zich centraal op het dashboard. Alle bedieningselementen zijn logisch gerangschikt en onder handbereik. Het interieur kenmerkt zich ook door originele accenten. Zo heeft hij net als de oer-Kever een tweede handschoenenkastje waarvan de klep naar boven opent. Als optie zijn in een later stadium drie extra meters leverbaar, centraal bovenop het dashboard.

 

Ruimtelijke dynamiek

De interieurhoogte is door de lagere daklijn iets afgenomen. Samen met de actieve zithouding en het goede overzicht naar voren draagt dit bij aan de coupéachtige, dynamische sfeer aan boord. Door de verlengde daklijn biedt de Beetle achterin een duidelijk ruimtelijker gevoel. De bagageruimte laat ook een plus zien. Het volume bedraagt nu 310 liter (voorganger: 209 liter).

 

Drie uitrustingsniveaus, volop mogelijkheden

De nieuwe Volkswagen Beetle is straks leverbaar in drie uitrustingsniveaus: Beetle, Design en Sport. Elk uitrustingsniveau staat voor een eigen, herkenbaar karakter. Daarbij zijn er volop individualiseringsmogelijkheden. Zo is de nieuwe Beetle leverbaar met opties als een panoramisch schuif-/kanteldak, een brede keus uit radio-/CD-/navigatiesystemen, een premium Fender sound system (400 Watt) inclusief ambiance interieurverlichting en Keyless access.

 

Verbruiksdalingen tot 34%, volop 20% bijtelling

Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Beetle tot 34% zuiniger. Het benzinegamma start met de 1.2 TSI BlueMotion Technology (105 pk), goed voor een topsnelheid van 180 km/h en een gemiddeld verbruik van 1 op 18,2. Door zijn CO2-uitstoot van 129 g/km valt de 1.2 TSI in de categorie van 20% bijtelling. Vervolgens is er de 160 pk sterke 1.4 TSI met zeventraps DSG. Deze combinatie geeft een top van 207 km/h en een gemiddeld verbruik van 1 op 16,9 (CO2: 139 g/km, ‘20%’). Ten opzichte van de voorganger met 150 pk en automatische versnellingsbak is deze Beetle liefst 34% zuiniger geworden. De topmotorisering is de 2.0 TSI met 200 pk en handgeschakelde zesversnellingsbak. De topsnelheid van de Beetle 2.0 TSI bedraagt 225 km/h (verbruik: 1 op 13,5). Om het sportieve karakter te benadrukken worden de Beetle 1.4 TSI en 2.0 TSI standaard geleverd met het XDS elektronische sperdifferentieel.

 

Beetle diesel: 1 op 23,3

Met een gemiddeld verbruik van 1 liter diesel per 23,3  km (CO2: 112 g/km) is de Beetle 1.6 TDI BlueMotion Technology de meest efficiënte Beetle ooit en wederom een Volkswagen die in aanmerking komt voor ‘20% bijtelling’ voor de zakelijke rijder. Dit gaat niet ten koste van de prestaties: de topsnelheid bijvoorbeeld bedraagt 180 km/h.

 

Een iconische lijn

De nieuwe Volkswagen Beetle is de derde representant van een iconische lijn. De oorspronkelijke Kever werd geïntroduceerd in 1938 en de teller stopte na een productie van liefst 21,5 miljoen exemplaren. In 1998 werd de New Beetle geïntroduceerd. Met meer dan een miljoen verkochte exemplaren heeft ook dit icoon een grote schare fans over de hele wereld.